Alla inlägg under oktober 2020

Av Fru Lundgren - 26 oktober 2020 09:49

Idag var det tungt att vakna. Kan ju ha att göra med att Milian väljer att väcka hela huset kl 05.20 och jag tvingas gå och säga till han att sova en stund till för annars blir alla barnen så trötta att dom bara bråkar med varandra senare under dagen. Nackdelen med att ställa om klockorna till vintertid är att man inte kan ställa om barnen till det också. Har läst varje barnbok jag hittar och ingen innehåller instruktioner om hur man ställer in sovklockan på dom. Dålig stil kan jag tycka att dom missat en sådan viktig sak! Haha.
Lyckades få han att stanna kvar i sin säng till kl 07.

Det är så dystert att se att all fina snö vi haft hela förra veckan nu regnat bort så allt är bara is! Det går ju inte att göra något ute utan att man är rädd att man ska ramla. Jag är just nu livrädd att hundarna, hästarna eller barnen ska ramla och göra sig väldigt illa. Vill ju inte ha brutna ben eller något. Ängla som är så stel och gammal skulle nog inte klara av att repa sig efter en sådan olycka, så jag hoppas hon håller sig på benen. Hade ju hoppats att snön skulle få ligga kvar så man i alla fall kan vara ute, men så tur ska man ju inte ha. Om man tidigare varit rädd för att sina äldre i släkten ska få cvid-19 så är man nu rädd att dom i stället ska bryta lårbenet eller något annat mindre trevligt så dom tvingas ligga på sjukhuset. Så jag hoppas alla där ute är rädd om varandra och speciellt i denna ishalka och nu då jag såg att dom är rädd för att en ny våg av viruset är påväg in då folk blivit sjuka igen. Det får mig att vända sig i magen och jag hatar att man lever med ständig oro när man får viruset och om mina nära och kära kommer överleva detta om dom får det. Många säger att det är trams och fejk men visst alla får tro vad dom vill, jag kan inte ändra mina åsikter och känslor över hur jag känner eller tycker. Vi alla är olika och det gäller att acceptera det. Jag vet att vi i Sverige lyckades klara oss lindrit undan första spridningen av viruset och nu gäller det att vi går ihop alla och är lika duktiga som förra gången. Ensam är inte stark, men tillsammans kan vi hålla avstånd, stanna hemma vid minsta symtom och tänka på alla medmänniskor i landet. Ingen och då menar jag INGEN där ute vill ha viruset och alla ni som rycker på axlarna bör tänka om en gång till. För fast du inte bryr dig så finns det andra som bryr sig och kan dö av det. Så snälla ni där ute, var rädd om varandra och ta hänsyn. Det är det störa gåvan man ka ge bort till någon.


Önskar er en bra dag och fast ni inte håller med om det jag skrivit så hoppas jag ändå att ni visar hänsyn till vi andra som inte vill bli sjuka.

Av Fru Lundgren - 24 oktober 2020 18:20

Inatt kommer mina barn sova gott hoppas jag, för det kommer då jag göra. Vi började morgem med sovmorgon där vi alla låg kvar i sängarna och tog det lugnt. Sen frukost och på med kläderna för att fara till skoternsdag ute på norrmaskiner i orrliden där vi mötte upp min bror, hans sambo och hennes bror med barn och vi hade självklart även med oss momme dit. Bara min man som stannade hemma och sov ett tag till då han jobbat natt. Barnen åt hamburgare och fick åka skoter. Vi var där ute i det fina vädret i 3 timmar. Sen så då vi åkte hem därifrån så ringde jag min man som skulle fara och hämta barnens kusin då han ville komma och leka och jag sa att det är helt okej. Så vi stannade ute på gården ett tag och lekte innan vi alla sen gick in. Sen har det varit kaos och dom har busat på så mycket att det känns som om huset rivits och byggts upp igen flera gånger om. Men barn är barn och man måste låta dom få leka. Fast man som vuxen ibland måste ta ett djupt andetag och tänka på att det är bara barn och dom måste få leka och busa. Men innerst inne tunkar man skallen mot väggen och blir tokig. Haha. Men jag är glad att dom har så bra kontakt med sin kusin och han är nästan som en bror till dom. Så det är kul att se. Nu är barnen i alla fall lugnare då dom sitter och äter popcorn och ser film.

Ikväll blir det att sko hästarna och så hoppas jag det inte blir regn hela kommande vecka som nu SMHI varnar om.

Av Fru Lundgren - 23 oktober 2020 11:05

God morgon gott folk i denna kyliga morgon där vi för stunden har -4.5° grader ute och solen lyser så allt är sådär härligt ute. Hade jag fått välja nu hade jag kastat mig upp på hästarna och ridit runt byn. Men det går inte riktigt så bra då hästarna inte är vinterkskodda (förutom Demo) och sen så ska man klä på sig och hämta spån på sågen istället så djuren har mer spån hemma. Går väldigt mycket spån nu i ligghallen då hästarna älskar att göra sina behov där fast jag mockar varje dag. Så det måste fyllas på hela tiden med spån. Men brukar bli bättre på vintern kommer mer och dom inte gömmer sig från regnet. Nu hoppas jag bara att denna snö ska stanna då jag jag inte orkar ha slask och lera överallt. I helgen ska Troy och Lillan vinterskos också så man kan börja motionera dom mer. Demo har redan vinterskor men jag har valt att låta han få lite ledigt då vädet inte varit bra och jag inte haft ork att rida eller motionera dom.
Men nu ska man sluta blogga och så ska man klä på sig då min man just blev klar att byta till vinterdäck på transporten, skönt att han fixar det.

Av Fru Lundgren - 20 oktober 2020 20:30

Idag har det varit sådär härligt nästan vårväder där snön ligger på marken och det droppar lite från snön som ligger på taken. Solen värmer och fåglarna kvittrar. Ja ni vet en sådan där dag då man njuter av vädret och tänker att man är lyckligt lottad som har möjlighet att njuta av detta. En sådan där stund då man bara måste stanna upp och njuta, ta vara av stunden. Jag hade gärna varit ute och ridit idag men då den är lite halkigt och bara Demo är vinterkskodd så valde jag att packa en massa säckar hö istället så slipper jag göra det ikväll eller kanske senare då det är dåligt väder och sen då jag packat hö fram till och med lördag så gick jag till mamma och vi for till solbacken för att handla på Ica maxi och ÖoB. Köpte även korn av en bonde till kaninerna och mamma skulle ha till att mata fåglarna. Så sen hämtade vi med oss mat (hamburgare) och så åt vi hela familjen med momme och moffe hos dom. Så jag är lite seg i skallen nu och ska strax ut med hundarna.

Hoppas ni alla haft en bra dag och att ni kanske hunnit njuta av det fina vädret ändå om det bara är några få sekunder. =)

Av Fru Lundgren - 20 oktober 2020 11:02

Man har som inte vant sig att det är kallt nu och då jag steg upp för att ge hästarna hö så var det -6°. Jag börjar fundera om man skulle ha låtit hästarna få ha vintertäcken på nätterna, men samtidigt vill jag inte börja för tidigt med det då jag då är rädd att dom ska börja frysa i vinter då det är kallare. Just nu går dom med fodrat regntäcke och jag kanske bara tar och sätter ett fleccetäcke där under. Men idag frös dom då inte då jag var ut. Misstänker att dom stått i ligghallen och myst. Idag blir det att kolla upp så man har vinterskor hemma till dom då dom skulle behövt skos nu då snön som kom i söndag fortfarande ligger kvar och det är lite halkigt ute så man kan för stunden inte rida. Så nu kan man bara borsta dom och ge dom mat. Men dom klagar nog inte på det. Måste även ta bort badkaret i hagen och nu börja igen med att ge vatten i hinkar. Så nu känns det som om vintern är här. Tur att man ger hästarna mat 5 gånger per dag så kan man byta vatten hinkarna då också så dom alltid har vatten.
Nu ska man kasta ut barnen (dom två yngre då den äldre är på skolan) och hundarna på gården och sen packa hö. Sen ska man ut med hundarna och gå.

Av Fru Lundgren - 19 oktober 2020 19:31

Tror ni att hästar kan låta alla rida dom tills dom hittat den där ryttaren som klaffar så perfekt att dom bara svävar iväg på rosa moln? Alltså att så länge dom inte hittat den där perfekt matchningen så kan dom låta alla åka runt på dom? Då jag köpte Troy så sa förra ägaren att alla kunde rida och även nybörjare då han var helt obrydd om vem som red han. Perfekt tänkte jag då kan jag ju låta andra rida han så kan man rida ut tillsammans. Han var verkligen helt obrydd om vem som red och om ni frågar mig så tyckte jag att var mer avtrubbad och sket i allt runt han, till med sket i att visa gnistan och bjuda på sig själv och han litade inte så mycket på någon från marken, utan kunde kasta sig hit och dit och var rent ut sagt farlig ibland. Men nu har jag snart haft han i 3 år och vi känner varandra så grymt bra och har så starka band att nu känns det som om ett nytt problem har visat sig. Detta problem uppstår bara då jag låter någon annan rida han, då blir han rädd och rent ut sagt obekväm och börjar då dansa runt och visar lite tendes till att få panik. Jag har funderat på det och jag börjde fundera om han antingen är obekväm eller så är det han känner att kemin mellan han och den andra inte stämmer? För det han gör mot dom jag kastar upp på hans rygg, har han aldrig gjort mot mig och han gör det inte heller mot mig nu. Visst han busar och kan trippa i skogen men det han gör då jag kastar upp andra är inte samma sak. Där snurrar han runt runt på stället och det spelar ingen roll vad dom gör för att stoppa han, han lyssnar inte! Vissa säger att det blir bättre ju mer andra rider han, men det blir inte bättre och han blir mer och mer bråkig i ridning mot den som rider han. Han gjorde inte detta i början av tiden då jag hade han, för då kunde andra rida han. Men nu visar han tydligt att han som inte vill. Kan det vara så? För jag menar att alla kan ju inte passa med alla. Jag har själv varit med om att jag inte passar med vissa hästar och så är det ju. Alla rider olika och alla funkar olika. Så jag börjar fundera om det är så att han är en enmanshäst och trivs bäst med en person och blir stressad/obekväm med andra på ryggen.. Ska ta och sätta mig och fundera mer på detta.

Av Fru Lundgren - 19 oktober 2020 10:38

Sovit skit inatt och både barnen, hundarna och snöstormen har hållit mig vaken. Eller ja jag har vaknat till flera gånger så man är helt död nu. Barnen har hostat hela natten och jag har vaknat till varje gång då jag vet att mina barn lätt spyr då dom får hosta. Sen så kl 04.30 tyckte hundarna att vi skulle ut igen då några av hundarna var skitnödiga. Så det var ju bara glatt att stiga upp och släppa ut dom på gården. Sen så väckte barnen mig kl 06.20 så jag sov inte alls bra inatt då jag somnade vid 01 tiden. Så mitt natt har i stort sett gått ut på att man vaknat till av minsta lilla ljud och inte alls sovit gott, men så kan man ha det ibland.
Jag var nyss ute med hundarna och visade Axxa och Hero att man kan fånga snöbollar. Dom såg väldigt förvånade ut då Ängla och Hailey fångade snöbollarna och dom sen försvann. Haha. Hero kan konsten att verkligen se chockad ut då han tänker. Så jag fick mig ett gott skratt.

Nu ska man ut med barnen på gården och leka och hundarna ska också få följa med och då min man vaknar idag efter att ha jobbat natt så ska jag ut en stund med hundarna och låta dom springa i skogen. Jag tror att det blåser mindre där.


Hoppas ni alla har en bra måndag.

Av Fru Lundgren - 18 oktober 2020 19:08

Ibland blev det att fara ut till skogen och rida hästarna i snön som fallit sen i natt. Alla hästar var väldigt pigga och jag tror det beror både på snön och att det blåste. Dom blir nämligen lite vilda då det blåser. Först ut idag var Demo och vi tog med Lillan som handhäst. Demo var lite skeptisk till all snö i början, men slappande sen av. Lillan var så vild att hon mest skuttade runt och bockade. Haha. For sedan ut barbacka på Troy och han var då nästan lika pigg som Lillan idag. Han dansade i sidled och hade nog gärna galopperat i denna snö. Men valde att inte göra det idag.


Det var väldigt kul att rida i snön och jag älskar verkligen hur allt ser så där magiskt ut. Vet att jag inte brukar lägga upp bilder här men tänkte att jag bjuder på det denna gång.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Skapa flashcards