Direktlänk till inlägg 24 april 2024

Allt kan vända på en femöring

Av Fru Lundgren - Onsdag 24 april 18:56

Jag har verkligen inte haft varken tid eller ork att sitta här och blogga denna månad. Allt har varit tufft och tungt. Då man trodde att allt var guld och gröna skogar så vände allt på en femöring och jag har mått sjukt dåligt med ångest som gjort att man sovit dåligt och ständigt haft en klump i magen och varje gång man blivit ensam utan barnen har man gråtit så man knappt har fått luft. Varför allt detta då? Jo det 1 april blev våran älskade katt sjuk och har mått allt annat än bra. Det låter som ett skämt men så var inte fallet och det hotades med operation för att försöka få han att bli bättre. Hela familjen har varit så ledsna och vi trodde att detta inte skulle gå vägen. Han stod som med 3 tassar i graven. Men som ett mirakel och hjälp från veterinären så lyckades han repa sig och bli bättre. Så vi har sakta men säkert tagit steg för steg åt rätt håll och vissa gånger har man tagit två steg framåt för att nästa dag ta tre steg bakåt. Man har slitits mellan hopp och förtvilan och katten har förlorat 2 kg men nu börjar det vända och han äter, dricker, leker och är sig själv igen. Dock sjukt hungrig då han vägrat äta i över 7 dagar och sen ätit minimalt i yttligare 7 dagar. Men nu börjar han gå upp i vikt och äter mer om än lite mindre än vad han ätit normalt innan han blev sjuk. Men det gör mig inget så länge han äter och går upp i vikt igen så är jag glad. Vad var det som gjorde han sjuk då? Det vet vi väl inte riktigt men han började spy och sen efter det så vägrade han att äta och dricka så han blev uttorkad, förstoppad och orkeslös. Så med ett besök hos veterinären med röntgen, vätska och 3 sprutor senare + Metacam och annat utskrivet så landande notan på 4000 kr och skulle han inte bli bättre inom 24 timmar så var operation. Dock visade inte röntgen något som låg där och gjorde stopp men det blev prat om operation ändå och tömma tarmen. Han blev dock bättre redan samma kväll och sket och åt lite så operationen ställdes in tills vidare och sen har han tagit små små steg åt rätt håll fast jag var nära att han skulle ge upp och somna in. Han mår bättre idag som sagt men jag är ändå rädd att det ska komma tillbaka. Man har googlat runt och nu får han vatten i burkmaten för att försöka få i sig mer vatten och än så länge går det då bättre. 


Sen för 2 veckor sedan som kom Troy (stora hästen) in från hagen på kvällen med en stor allergisk reaktion på muskeln där jag smort in med ett nytt typ liniment och sen har vi brottas med att han haft prickar över hela bogen, bringan och magen. Så jag har valt att inte rida honom då han haft så känslig päls pga dessa utslag och han tappade även håret på stället jag masserat in linimentet. Ändå har han haft detta några gånger och så blev det bara pang och så reagerade han. Så bort med det och tvätta hela hästen för att lugna pälsen. Tagit små promenader med honom då han ändå mått bra i övrigt och varken haft feber eller varit orkeslös. Nu mår han bättre och det är skönt. 


Man säger ju att det kommer tre onda ting så vad blir sista då? Får jag välja så blir det inget!!!


I övrigt förutom sjuka djur och minimalt med sömn så har jag ändå haft en bra månad och vi har haft kalas för både Milian och Matheus som blev 9 år den 15 april och 2 år den 21 april. Det har varit både kalas med släkten och så hade Milian kalas med sina vänner. 

Våren skymtade runt hörnet och sen så kom snön tillbaka så det känns som om våren inte alls ville komma i år. Idag har det snöat och vi har massor av snö kvar i snöhögarna och på ängar/gräsmatta så det känns ju inte som om det är midsommar om 2 månader. Det känns som om det är februari. haha


Ja men det var väl min månad sådär lite kortfattat. Hundarna och shettisen är de enda som mått bra av djuren och det är ju skönt att inte alla djur mår dåligt. Samt att familjen är friska och det är ju också skönt. 


Tack för att du tog dig tid att läsa hela vägen till slutet. Bjuder som tack för det på en bild på våran älskade katt Kiro som är en Maine coon hanne på snart 17 månader.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Lundgren - Lördag 11 maj 10:36

Godmorgon bloggen. Sitter nu vid köksbordet och myser med hundarna som är taggade på att gå en lunchpromenad strax. De har sina rutiner och vet som när man ska gå oavsett hur man gör så vet de som vad klockan är. Solen lyser, himlen är helt blå och f...

Av Fru Lundgren - Fredag 10 maj 22:04

Fredag kväll, sitter i soffan med mannen och hundarna. Barnen sover gott i sina sängar och tystnaden som sprider sig i huset är sådär jobbigt tyst att man nästan får ont i huvudet då tystnaden är som tryckande. Brukar bli så då barnen somnat och huse...

Av Fru Lundgren - Lördag 4 maj 17:03


Solen skiner och det är över 18 grader varmt idag. Vi började ju morgonen att äta frukost ute på altanen, fast jag hade ont i nacken och att migränen hotade att komma. Men barnen ville äta frukost ute så vi gjorde det då. Sen satt jag och hundarna på...

Av Fru Lundgren - Lördag 4 maj 09:03

Sov skit natten till igår och inatt har man sovit så hårt att man istället vaknar med ont i nacken och snudd på migrän. Suck! Varför kunde man inte bara få vakna utvilad och pigg? Blir att kasta i sig lite kaffe och hoppas att man inte får ångest som...

Av Fru Lundgren - Fredag 3 maj 17:43

Fredag idag, solen skiner och jag har städat huset (dammsuga och skurat golven) samtidigt som man tar hand om barnen och är hundvakt. Det är ju bara Rufus som kom igen en stund, så det är lite hans fel att jag städar huset idag.. Han blev så glad att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards