Alla inlägg under januari 2021

Av Fru Lundgren - 31 januari 2021 18:57

Idag är det redan söndag och jag tycker att helgen har gått så grymt fort. Nästan för fort om ni frågar mig. Ligger just nu utanför dörren till badrummet och kollar på då barnen badar. Mannen jobbar natt från och med idag till på lördag morgonoch jag blir ensam hemma hela veckan med barnen efter middagen. Men för mig gör det inget då jag tycker det är skönt att lite egentid efter att barnen somnat och ikväll ska man ut på gården och packa hö samt kolla om man kan tömma transporten på spånsäckarna. Kan ju inte rida eller motionera hästarna så då får man klara sig med att göra syslor på gården. Dock har jag ju barnvakten med i fickan så man hör om barnen skulle vakna, vilket är bra. Ska försöka packa hö så jag har till fredag morgon. Måste nämligen kolla vilken dag i veckan man måste hämta mer hö då det brukar räcka ca 15-16 dagar per stor höboll. Såg dock att vi måste hämta hö till helgen då jag inte tror att vi klarar hela helgen med hö. Brukar vilja hämta hö så fort som möjligt så man hela tiden har mat hemma till djuren. Det går som några kg hö per dag då både hästarna och kaninerna ska ha hö varje dag.

Jag hoppas att ni alla där ute har haft en bra helg och att ni kommer att få en bra start på veckan oavsett om ni jobbar eller kanske bara är hemma. Själv ska man i morgon ta ut hundarna på en långpromenad då mannen vaknat vid lunch och kan ta barnen. Funderar om man ska ta fram sparken och sparka med den medan hundarna springer lösa. Då slipper man gå lika mycket och kan som åka lite snålskjuts.

Men nu ska man sluta blogga och ta och torka barnen så ska dom få fika och sen sova.

Av Fru Lundgren - 22 januari 2021 23:45

Fick hem han hel och oskadd idag fast han varit ute efter vägarna i denna snöstorm. Nu sover han gott vid min sida i sängen och jag ligger och lyssnar på vinden som sliter med sin snön från taken och ser hur den dansar runt överallt med den lätta snön. Det ser magiskt ut men samtidigt är jag en smula less på snöstormen nu och det ska tydligen bli värre i morgon. Så man får ser om mannen min ens tar sig till jobbet med bilen eller om han måste sparka igång skotern.

Hoppas ni alla andra har haft en bra fredag och att ni kommer ha en bra helg oavsett vad ni gör. Man kan ju även ha en bra helg om man ligger på soffan och kollar film eller så kan man ha en bra helg fast man skottar snön. Den sistnämnda känns dock som en evighets göra som aldrig vill ta slut.
Men jag ska nu ta och läsa en bok och sen försöka somna. God natt gott folk.

Av Fru Lundgren - 22 januari 2021 09:03

Jag pussade min man hej då nu och såg då han rullade iväg mot jobbet. Han ska börja kl 05 men åker först nu då lastbilen varit sen upp till Skellefteå pga snöstorm och olyckor efter vägen. Jag får en liten klump i magen och det känns inte kul att skicka iväg han till jobbet då det är kaos i trafiken men jag har ingen val än att be till högre makter att han kommer hem hel och oskadd senare. När han idag kommer hem vet jag dock inte då han i vanligt fall brukar vara hemma vid 14.30 men idag blir ju som allt minst 4 timmar sen. Så han är kanske hemma till kl 19 om jag har tur. Men jag bryr mig inte om vilken tid han kommer hem, viktigaste är att han kommer hem hel och oskadd. I morgon ska det också vara snökaos och då uppe i Norrbotten där han är och kör lastbilen. Så denna helg lär man ju inte se han så mycket. Men då får jag rå om han hela kommande vecka istället då han är ledig.

Det är fler än oss vi är i stort sett insnöade. För dom var bara 5 barn på Milians förskola, dock kan det ju hända att fler barn kommer senare. Stod också i valet om jag skulle skicka han eller inte, men valde att skicka han då han så gärna ville åka. Med Max har har jag ju inget val då han har skolplikt. Men han skuttade då glatt ur bilen och gick in i skolan idag så jag tror han kommer att få en bra dag. Får se hur det blir att hämta dom sen då snöstormen ska börja just före lunch så man kanske måste ta skotern för att hämta hem barnen. Så om någon frågar vad man i helgen ska göra så kan jag svara att man lär skotta snö tills man gråter som ett barn och sen lär man skotta lite till. Haha.

Men nu ska man spela lite spel med Milla och sen ska man städa och fixa här hemma en stund. Milla valde att smula sönder några papper igår så det ser ut som om det snöat inne också. Haha. Jag hoppas ni alla där ute får en bra dag och att ni som verkligen inte måste ut, stannar hemma och bara myser i soffan. Ni som måste ut får vara försiktig så ni kommer hem oskadda till alla som älskar er.

Av Fru Lundgren - 21 januari 2021 11:06

Axxa blev en stor tjej nu den 13 då hon började att löpa. Ja jag vet att hon inte är vuxen så men jag brukar säga att dom nu är stora tjejer då dom haft sin första löp. Jag har alltid genom åren (9 år) sagt att det inte finns någon hund som är lika utvikande som Ängla då hon löper. Hon är helt vild och vill att alla ska sätta på henne. Men jag tar tillbaka det nu då Axxa är värre. Jag tycker synd om dom andra hundarna. Haha. Hon är helt vild och bjuder upp till alla som bara råkar gå förbi henne. Hon är dock lite sur över att tikarna inte vill vara henne till lags och göra som hon ber om och Hero får inte vara i samma rum som henne så där gick det ju inte heller om ni frågar henne. Men jag tänker inte para henne så hon får allt vara besviken hur mycket hon vill.


Blir idag att ta alla tikar och gå efter skorerpåret och låta dom få springa av sig lite innan nu denna snöstorm som SMHI säger ska komma. Jag hade ju hoppats att vi skulle slippa den. Men nej vi ska tydligen helt snöa in nu då det hela nästa vecka också ska komma snö. Sen ska lag även försöka motionera alla hästar så gör det inget om jag inte hinner ut så mycket i helgen. Bäst att passa på medan man kan vara ute.

Hoppas ni alla har en bra dag.

Av Fru Lundgren - 20 januari 2021 17:32

Idag har jag gjort en sak som skulle ha varit gjort redan före jul och lite till. Alla har vi någonstans i huset där det blir kaos och där man bara lämnar saker tillsvidare och vi har en sådan plats uppe i hallen. Där kan man dumpa av lite tvätt och annat smått och gott ett tag, men det där tillfälliga taget blir til dagar och dagar blir till veckor och sen fylls det på med mer och mer saker. Så står man där och allt är kaos. Haha. Nja kanske inte så dramatiskt är det nog inte. Men det känns så i alla fall. Jag tog då i alla fall tag i detta idag och städade upp hela hallen där uppe, vårat sovrum och förrådet. Undertiden satt Milla i dubbelsängen och lekte med sina dockor och var så nöjd. Jag höll på att städa där uppe i 1 1/2 timme innan jag blev klar. Eller klockan hade blivit så mycket att dammsuga får jag göra i morgon. För jag skyndade mig ner och gick ut med hundarna innan jag och Milla sen gick till skolan och förskolan för att hämta upp grabbarna. Jag var så slut sen då jag kom hem att hela min kropp skakade och jag var knäsvag. Men nu är det jobbet där uppe gjort och jag är faktiskt nöjd över det. Jag har sagt så många gånger att jag ska städa där men det har som aldrig blivit av. Så jag bestämde att nu jäklar ska jag inte skjuta det längre fram och jag blev så nöjd sen då jag var klar. Nu kan jag släppa det och sen försöka hålla efter och inte ha det som ett tillfälligt ställa av saker här. Utan rent ställa dom på plats direkt.

Nu ska man ut i stallet och motionera hästarna och packa hö. Det ska tydligen komma snöstorm igen och då vill jag ha allt fixat så man slipper stå där ute i snöstorm och försöka packa hö.

Av Fru Lundgren - 18 januari 2021 10:06

Godmorgon gott folk. Jag hoppas att ni kommer att få en bra måndag. Här är det en lugn dag. Det är -20 grader idag och djuren såg mindre glada ut över den tempen. Men solen lyser lite så jag älskar att se hur fint allt är. Barnen ser på film och Max är på skolan och jag håller på att tvätta lite tvätt och ska nu tömma tvättstugan på kläderna och bära upp dom i garderoberna. Har sovit oroligt inatt så känner mig seg i skallen. Men ska senare idag ut med hundarna ändå så får dom komma ut. Funderar om att gå och hämta Max från skolan, men är rädd att Milian och Milla kommer frysa då. Så man får se hur man gör. Jag älskar ju att vara ute fast det är kallt. Har ju ibland gått långa promenader fast det varit -30 grader kallt. Så länge man håller igång i ett bra tempo så fryser man inte heller så lätt.
Men nu ska man fortsätta här och fixa.

Av Fru Lundgren - 17 januari 2021 13:07

Alltså vädret ute nu är helt magiskt. Solen lyser, snön ligger som ett tjockt täcke på marken och över alla träd. Det ser helt magiskt ut tempen har bara legat på runt -10 grader ute. Så det är så härligt att fara ut och rida. For ut en längre runda igår med Troy och en vän från byn med hennes häst. Blev barbacka runt byn med mycket prat och vi red i över 1 timme. Det var så grymt härligt. Bjuder på en bild från igår.


Red ju självklart inte på skoterspåret, utan stannade bara av där och fotade bilden för att det var så grymt fint där.
Vädret idag är lika fint så nu blir det ut med djuren igen.

Av Fru Lundgren - 13 januari 2021 16:00

Vart man än kollar nu så är det snö och överallt på Instagram så är det folk som lägger upp mysiga bilder eller filmer på detta snökaos. Dock stör jag lite på den där majoriteten som ALLTID ska klaga. Som för stunden klagar på snön! Ja kära gott folk i Sverige får man snö och ibland mer och ibland mindre inget man kan göra något åt och det hjälper inte att klaga på det heller. Samma majoritet av personer brukar ju också klaga på våren, sommaren och hösten. Ni vet ju allt går ju att klaga på och leta fel på om man bara vill och vädret behöver man inte ens anstränga sig över att klaga på för vaknar man med inställningen att klaga så kan man ju klaga oavsett om det är bra eller dåligt väder. Men man blir less på dom!
Visst jag är lite less på att skotta snö och allt snöar tillbaka, men jag klagar inte. Vet ni vad jag gör? Jag njuter ändå för detta har även som charm. Tänkt att i höst då det bara regnade och man blev less så ville man ha snö och nu då den är här så passa på att njuta för om 6 månader kan du i solstolen sitta och minnas att du skottade snö vars höjd gick upp till höfterna och du där och då var lite less, men att du ändå gillade läget. Tycker ibland att människor är lite väl gnälliga på saker. Ta hundarna som exempel, oavsett om det är 30 grader varmt eller snöstorm och 18 minus (som idag) så skuttar dom ut med glädje (okej inte dom 3 små, men vi skyller på att dom drunkar i snön) och är fulla av liv. Vi har klättrar och lekt idag i snön medan jag skottade lite på gården. Dom gillade läget och det tycker jag vi alla ska ta och göra. Man orkar inte läsa att folk som för 3 veckor sedan klagade på att snön inte kom, idag klagar på att snön kom! Hur ska ni ha det?! Haha. Har en fin film på hundarna idag men kan inte ladda upp den här så vi får se om jag lyckas få upp någon bild i alla fall. Dock lite suddiga då hundarna inte ville vara stilla och jag har printat dom från filmen. Snön ligger på ca 50-60 cm på bilderna.



Jag ska laga mat till barnen och väcka min man som kom hem vid 11.30 idag fast han slutade 04. För han har suttit fast med lastbilen bakom en olycka på E4:an. Dock var inte han med i olyckan, utan hamnade bara bakom då vägen var avstängd pga olyckan. Dock var det ingen skadad utan bara lastbilar som kört fast i snökaoset på E4:an, vilket var skönt ändå att inget hemskt hänt. Man har sett att det skrivits om hemska olyckor det folk krockat idag bland annat utanför Bureå där 2 lastbilar, 1 buss och 1 polisbil kört ihop pga snörök och dålig sikt. Hemskt att läsa. Så var rädd om varandra i detta väder.

Jag hoppas ni alla som ger er ut i trafiken är rädda om er. Och stanna hemma om ni verkligen inte måste ut så som till jobbet. Kör försiktigt, var rädda om varandra och sprid kärlek till dom runt dig. Ha en fortsatt bra dag.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards