Alla inlägg under september 2015

Av Fru Lundgren - 17 september 2015 23:25

Steg upp tidigt idag för att som vanligt mata och rasta alla hundarna. Sen då jag gjort det så lät jag Ängla och valparna vara ute på altanen medan jag gick upp och hämtade barnen som just hade vaknat. Vi väckte sen min man som jobbat natt och tillsammans gick vi ner och åt frukost. Efter frukosten så tog vi alla valpar och Ängla in i bilen. Nu bar det av till veterinären då valparna ska fixa alla papper innan dom i helgen lämnar oss. Kommer sakna dom alla. Alla valpar gick igenom besiktningarna utan anmärkning. Duktiga små valpar. Efter att ha varit hos veterinären så gick min man ut för att bygga på ligghallen till hästarna och Max följde med ut för att leka med sina traktorer. Min tvillingbror var även förbi en stund och hade med sig två leksaks grävskopor i metall. Max blev jätte glad över att morbror Erik kom och gladare blev han ju över att han hade med sig saker till han. Milian somnade i sin vagn medan jag höll på att skura golvet från valpkiss, så jag bestämde för att ta med han ner till ridbanan då jag skulle träna Ängla på rallylydnad. Hon skötte sig bra för att vara första gången och visst gjorde vi tillsammans lite missar, men det ska jobbas på. Sen efter att ha tränat henne så gick vi alla in då det börjat regna. Max fick sova lunch och jag lekte med Milian. Sen vart det tid att äta. Min snälla man hade gjort ministronesoppa (stavas det så?) och tyvärr visade de sig inte vara gott. Så vi åkte till stan med mina föräldrar och tog en hamburgare. Det var godare. Haha.
Hämtade hästarna från betet ikväll då det regnade så mycket och fick panik då jag upptäcker att en stor del av strömtråden samt stolpar ligger på marken. Min första tanke, vart är hästarna? Då jag sen såg att dom stod i hagen så lugnade jag mig. Tack och lov så var dom inte skadade, men väldig skärrade och hoppade till för minsta lilla ljud. Så jag fick lugna dom mycket och prata med dom. Nu står dom i vinterhagen under natten och i morgon ska jag fixa sommarhagen till dom.
Sitter just nu soffan och lyssnar på regnet som smattrar mot fönsterna. Hoppas på bättre väder i morgon, fast enligt SMHI så ska det regna nu typ hela helgen. :(
Nu ska hundarna rastas en sista gång och sen väntar sängen.

Av Fru Lundgren - 12 september 2015 04:33

Man vet att man älskar sina hundar så mycket att man stiger upp mellan kl 03:30-06:00 för att ge valparna mat och passar då även på att rasta dom stora hundarna. Nu ska man mata Milian och sen ska man sova någon timme till. :)

Av Fru Lundgren - 11 september 2015 14:37

Sitter just ni hos momme (min mamma) och låter Max leka med kusin Milo, som är här idag. Milian sitter i barnstolen och kollar på, gissar att han också vill leka med Milo och Max. Men han är lite för liten just nu.

Ska sen hem och städa hela huset, klippa alla hundars klor och bada valparna. Känns som om man inte gör annat nu en att bada valparna, klippa klor, mata och torka upp olyckor inne. Men jag ska inte klaga, jag trivs att ha djuren runt mig och man får räkna med jobb då man har valpar.

Av Fru Lundgren - 5 september 2015 12:43

Vi sitter just nu hos momme (min mamma), Max leker med traktorer och ser babblarna, Milian sover gott i vagnen och min man hjälper moffe (min pappa) med att köra skrot bort till Byske. Solen lyser och det är verkligen en härlig höstdag. Bäst att njuta av den så mycket som möjligt, man vet ju inte om det sen bara ska regna och vara skitväder.

Hästarna står då nöjda och äter ur sin höboll. Ska flytta sommarhagen så dom får gå där sen :)

Av Fru Lundgren - 5 september 2015 09:54

Ligger just nu i sängen och myser med lilla Milian. Ska strax ner och kasta ut alla hundar och skura upp inne hos valparna, som sover i tvättstugan. Det brukar vara kaos där på morgonen. Men skönt att man kan ha dom ute på gården under dagarna, vi har öppet altandörren så dom springer in och ut som dom vill. Väldigt smart. :)
Planen idag är att ta sig till stallet och fara ut å rida. Funderar om att dra till skogen. Måste bara se vad min man har för planer inför dagen.

Av Fru Lundgren - 2 september 2015 22:33

Jag sitter just nu i soffan och ser på tv. Och inte kan man tro att jag har 12 hundar under samma tak. Alla hundar ligger och sover gott och ingen bryr sig ens då man går förbi, dom kollar inte ens upp.
Jag får frågor rätt ofta av andra hundägare, varför jag just har schäfer. Dom har hört att schäfer är en hund som är mycket på och alltid måste arbeta mycket för att vara harmoniska. Även att schäfer är en hund som kräver sin ägare. Men jag har svarat dom vad jag anser och har för erfarenhet om just schäfer.
Schäfer för mig är en grymt härlig familjehund. Dom älskar barn och är lika busiga som barn. Schäfer är en hund som gärna hänger med ut och motionerar med dig. Jag joggar, cyklar, går promenader och låter dom vara med då jag rider hästarna. Jag har mina hundar lös typ jämt, vilket lett till att jag också på samma gång tränar lydnad på hundarna. Dom lyssnar bra och jag litar på mina hundar, så då lyssnar dom mer. Jag har haft andra hundar också, men schäfer är någiot som ligger mig varmt om hjärtat. Jag har lärt mina hundar att det finns en "off-knapp" och då jag säger att nu tar vi det lugnt, ja då gör man det också. Vissa dagar har jag inte tid att aktivera hundarna så som promenader eller liknande, men att ha dom ute på gården då jag och barnen är ute gör att dom också blir trötta. För hundarna leker runt med varandra och ska samtidigt hålla koll på jag och barnen. Detta gör dom utan att stressa upp sig och känna sig tvingade att alltid ha koll på läget. Sätter jag mig och leker med max så lägger sig hundarna i skuggan och brukar bara hålla ett öga på oss. Jag tycker att schäfer i sig inte är någon mer krävande ras, jag anser att alla hundar måste ju få använda knopp och kropp för att må bra och det gäller att man hittar en ras som man själv funkar bra med. Jag hittade schäfer och det är verkligen den bästa ras jag stött på. Men alla är ju olika. Så jag hoppas att läsare där ute som har hund, att ni hittat en ras ni verkligen känner att detta är verkligen den bästa rasen enligt er :)

Bjuder på bilder av mina trötta hundar.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Skapa flashcards