Alla inlägg under januari 2023

Av Fru Lundgren - 29 januari 2023 12:07

Det känns så konstigt att fast allt stannar upp och en ny stjärna tänds på himlen så går livet sakta ändå framåt. Fast timmen slocknat för en annan så tvingas en annan att fortsätta framåt. Någon ligger i soffan och funderar vad man ska äta eller göra i morgon och en annan klappar en kall hand för sista gången och en låga som brann så stark och klar försvann och kvar blev bara ett skal av minnen. Känns så konstigt att livet går vidare oavsett om man vill det eller inte. Vissa är lyckligt ovetande och andra har just fått veta att livet vänds upp och ner. Det känns så konstigt att tänka att allt kan vända på en sekund och den sekunden är inget vi kan styra över oavsett hur man gör så kan allt ta slut fortare än vad man tänkt sig. Så jag känner rent spontant att vi människor tar allt lite för givet och tänker att det händer bara alla andra. Så sprid kärlek och ta vara på tiden med dom du älskar, för du vet aldrig när det tar slut.

Av Fru Lundgren - 19 januari 2023 12:19

Japp jag och minstingen åkte nu också dit på förkylningen. Jag är seg i kroppen och har lite ont i hela kroppen, snorig och seg. Minstingen är också lite seg och trött. Så nu fattas bara pappan så har alla i familjen åkt dit på flunsan. Håller tummarna att man blir frisk fort för jag hatar att vara sjuk. Ska lägga minstingen i barnvagnen och gå ut och honom till stallet så man ska packa hö några dagar framåt så slipper man göra det då man är sjuk. Så ska packa hö så jag klarar mig hela helgen och då ser man också hur mycket hö som är kvar för vi måste snart hämta mer hö till veckan.
Barnen är i alla fall fria från febern men är snoriga, hostiga och har ont i huvudet. Så man hoppas att vi till veckan är friska så barnen kan återgå till skolan så slipper dom missa så mycket. Lite synd att man blev sjuk då jag var så sugen att verkligen motionera hästarna i veckan då vädret ser så bra ut enligt SMHI, för det ska vara sol och enbart några få minus så det är ju perfekt väder att vara ute i. Då vill man ju inte ligga i soffan och vara sjuk. Dock hör man ju att var och varannan är ju sjuk nu så man är ju glad att man kunde fira jul och nyår utan att vara sjuka och sen är det ju som ett brev på posten att bli sjuka då skolan börjar om efter lovet och det spelar ingen roll vilket lov det är för man blir ständigt sjuk igen då skolan börjar om. Man hör ju att många är hemma och vabbar också. Det slipper ju min man i alla fall då jag är hemma på heltid med barnen. Han har det lyxigt då han aldrig under sina 9 1/2 år som pappa varit hemma och vabbat. Så han borde få en stor bonus av jobbet kan man ju tycka då han på sitt nuvarande jobb varit på sen 2014 och aldrig vabbat och i stort sett sällan varit sjuk också. Så hans närvaro på jobbet är ändå bra. Nu menar jag inget illa till er som tvingas vabba, för det är ju inget fel med det. Alla har ju olika möjligheter och det är ju bra att alla är olika och att alla lever olika. Jag dömer ingen och tycker att alla ska leva som dom själva vill leva.
Nu ska man gå ut en stund innan man sen ska lägga sig och vila på soffan med minstingen.
Önskar er en bra dag.

Av Fru Lundgren - 18 januari 2023 10:57

Det känns som om man ständigt är sjuk nu. Barnen hann vara i skolan en vecka innan dom blev sjuka. Eller ja Max hann vara 1 1/2 vecka innan han blev sjuk. Milian fick feber och blev sjuk på söndagkväll och han är utan feber nu men fortfarande ont i halsen och huvudet. Idag vaknade både Milla och Max med feber och ont i huvudet. Så alla barnen är hemma och det är så stor skilland på barnen. Milla och Max har båda 38.5 i feber och Milla leker på golvet med sina hästar, medan Max ligger i soffan som död och är helt slut. Det är lika med jag och min man, jag kan vara aktiv fast jag har 39 graders feber och min man feberyrar vid 38 grader och är död så fort tempen ligger över 37,8. Så det är så skillnad på hur kroppen klarar av att ta emot febern. Alla är ju olika så det finns ju inget som är rätt och fel. Jag hoppas nu bara att Matheus slipper få feber så som dom andra. 


Nu ska man strax väcka mannen som jobbat natt och sen ska man ut och börja skotta gården och ta en promenad med hundarna medan Matheus ska sova i vagnen. Sen ska jag packa lite hö så det är klart några dagar framåt, det är så sjukt smidigt att man kan göra så för då slipper man stå varje dag och packa hö till hästarna. Det är så smidigt att packa upp höet i påsar och sen bara stoppa in handen i höförrådet varje gång dom ska ha mat och ta en påse för att kasta ut i hagen. Har ju köpt höpåsar från Hööks och gjort så att det är fyra påsar i samma färg och totalt 7 olika färger. Det är så lätt att kunna göra så då man inte alltid kan stå där och fixa höet 4 gånger per dag då hästarna ska mat. 


Nu ska jag ta hand om barnen så får vi höras senare. Önskar er alla en bra dag =)

Av Fru Lundgren - 16 januari 2023 09:20

Jag steg upp vid 7 idag för att släppa ut hästarna som sovit inne inatt pga vädret som både snöar och regnar om varanat så hästarna var både blöta och kalla. Så dom fick igår komma in för att värma sig och sova inne. Men i alla fall så fixade jag djuren på morgonen, skickade Max till skolan och tog en dusch innan Matheus vaknade. Allt detta för att Milla idag ska till BVC och ta vaccin och mäta/vägas. Men nu ringde dom från BVC och säger att dom är sjuka så det blir inget idag, så här har man duschat och fixat till sig för att sen få höra att man gjort allt i onödan. Haha. Man blir lite rubbad i planerna nu då det ändras såhär. Men det gör inget för då hinner jag vara mer i stallet idag, något jag kanske inte skulle ha hunnit annars. Så man får se det från den ljusa sidan och nu kan man lägga fokus på att fortsätta städa och fixa hemma utan att skynda sig för att man hade en tid att passa. Började att städa övervåningen igår och blev inte helt klar så ska ta resten idag. Samt att man ska ut och motionera hästarna. Funderar om att köra dom för då kan hundarna följa med och springa vid vagnen.

Nu ska man äta frukost med barnen. Milian är hemma idag då han har feber, så det är enbart Max som fattas här hemma idag.

Önskar er alla en bra måndag =)

Av Fru Lundgren - 14 januari 2023 11:00

Idag blir älskade Milla hela 5 år och det känns så overkligt att hon redan är så stor. Idag är det kalas för henne också med släkten. Idag på morgonen blev det som vanligt frukost på sängen och vi alla sjöng för Milla. Sen fick hon lite paket och hade hon inte varit intresserad av sitt paket hade jag själv lekt med det. Önskar att detta fanns även då jag var liten. För jag älsakde att leka med hästar då jag var liten. Detta stora stallet hade jag köpt som hon fick av oss och även tillbehören. (bilderna blev lite suddiga då jag laddade upp dom) 


     

Av Fru Lundgren - 8 januari 2023 13:19

Nu kan man säga att det är kaos i trafiken här uppe i Norrland då trafikverket går ut och rödmarkerar vissa vägar pga snödrev, hårda vindar, risk för halka och snörök. Vi i Norrland är ju som ändå vana vid mycket men det är lite illa då vägarna blir röda på kartan. Då bör man stanna hemma och inte fara ut i trafiken. Så jag ska lägga mig på soffan och ta det lugnt istället. Men ska före det ut en stund med hundarna så dom får springa och leka i snön eller ja jag hoppas kunna ta mig ut med barnvagnen annars blir det jobbigt och hundarna får vänta en stund tills mannen kommer hem och kan ta barnen medan jag går ut. Sen ska man skotta gården också då det är ca 15 snö ute nu och man ser inte att vi skottade gården i förrgår. Funderar sen om man ska longera hästarna på ridbanan så dom får jogga i snön. Det är ju som perfekt träning för dom att bygga muskler och göra sig av med energi.

Hoppas ni alla har en bra söndag.
Det var tänkt att man skulle på kalas idag, men fick feber på fredag och vågade inte fara idag fast jag enbart hade feber på fredagen.

Av Fru Lundgren - 7 januari 2023 11:14

Det sägs att tiden läker alla sår. Men jag vet inte om den gör det, det är nog mer så att med tiden lär man sig leva med saknaden och sorgen blir mindre jobbig. I alla fall är det så för mig. Jag tycket det är sjukt jobbigt då mian djur blir sjuka eller gamla så man måste skiljas från dom, det är inget lätt beslut att ta då man står där och inser att det ända man nu kan göra för djuret är att låta den somna in och få slippa allt det jobbiga som plågar den. Fast jag haft så sjukt många djur så kan jag säga att man stått där vid deras sida tills sista andetaget och avsett om man gjort det 1 gång eller 100 gånger så tycker jag att det är lika jobbigt varje gång fast man vet att detta är det bästa för djuret så vill man ändå helst inte att dom ska lämna mig. Jag älskar mina djur över allt annat och dom betyder lika mycket för mig som mina barn gör. Så att skiljas från mina djur är så sjukt jobbigt. Jag har tyvärr nyligen fått skiljas från en av mina hundar och det var allt annat än kul. Många av er som följt mig på Instagram har säkert upptäck att det saknas en hund bland mina bilder och filmer. Sanningen är den att den 3 december tvingades jag fatta det jobbiga beslutet och låta en av mina hundar somna in pga återkommande sjukdom. Jag gjorde allt men tillslut kände jag att detta är inte rättvist. Hon ska inte tvingas ha ont och må dåligt för att jag älskar henne. Så jag lät henne somna in och det var tufft. Det är fortfarande tufft och jag har svårt att prata om det då jag saknar henne så sjukt mycket. Jag hade så gärna haft kvar henne då jag vet att hon var en sådan sjukt fin hund, men hon hann aldrig blomma ut och visa hur fin hon var. Jag gjorde detta för hennes skull och fast jag tycker det är så sjukt jobbigt så måste jag göra det som är bäst för henne och detta var bäst för henne. Nu slipper hon ha ont och jag slipper se hur hon biter ihop och ändå försöker hänga med på allt fast jag vet att hon inte mår bra. 

Jag visste inte vad jag skulle skriva eller om jag ens skulle skriva detta för jag orkar inte få en massa frågor och folk som lägger sig i. Jag tycker inte det är kul att ta bort ett djur, men ibland måste man för djurets bästa. 



Älskade Freja du är saknad här hos oss och jag har gråtit varje gpng jag tänkt på dig. Det var inte såhär detta skulle sluta, du skulle ju vara här tills du blev gammal och grå. Sov så gott min älskling 3/12-2022

 

Av Fru Lundgren - 6 januari 2023 13:10

Nytt år, nya tag! Ja varför säger man så? Det är som att säga att detta året ska bli mitt år. Ja men alla andra åren då?alla år är väl ditt år eller ligger man bara i dvala och inväntar att något magiskt ska hända? Inget kan hända om man inte jobbar för att nå dit man vill och visst det låter ju drygt att säga så, men framgångar serveras inte på guldfat. Man måste jobba hårt för att nå dit och alla som säger att man fått allt serverat på ett guldfat, har ju inte sätt att man verkligen kämpat och till och med tvingat göra uppoffringar efter vägen för att nå dit man vill. Man har kämpat och det har nog smakat blod en och annan gång och man har bestämt att ge upp, men ändå reser man sig och fortsätter framåt. Sen blir det ju surt då man tagit sig igenom allt och folk säger att man knappt har ansträngt sig. Suck!
Men i alla fall så hoppas jag att ni alla där ute haft en bra start på detta året och ni fått hålla er friska och pigga, har ni varit sjuka hittills i år så hoppas jag att ni snart blir friska och kan göra något kul. Själv har man haft en bra start och allt rullar på utan problem, men man kanske inte ska säga så för då kommer det väl hända något skit. Haha. Men alla vi är friska och djuren också, så jag hoppas verkligen det får fortsätta såhär. Jag har inga nyårslöften eller så, utan jag känner mig nöjd och tacksam över hur jag lever och tänker bara fortsätta leva så som jag alltid gjort med min familj och djuren omgiven av nära och kära.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards