Alla inlägg under februari 2019

Av Fru Lundgren - 28 februari 2019 21:55

Idag har man varit så igång att det känns skönt att sätta sig i soffan och ta det lugnt. Började med att stiga upp tidigt och ge barnen frukost. Sen vart det att lämna Max på förskolan för att sen fara med hela familjen till stan och handla och fixa lite. Stannade av på Biltema och tog en korv och då kom en vän fram och satte sig vid oss. Så det blev att sitta och prata med henne och hennes son. Jag blev så glad att dom kom fram och satte sig vid oss. Alltid lika trevligt att träffa folk och umgås.
Sen efter det så blev det raka vägen till byske och hämta sand. Sen stannade vi av och hämtade Max tidigare från förskolan. Då vi var hemma igen så vart det att gå ut med hundarna och sen efter det så började jag och mannen att städa barnens rum och flytta ut Milla från vårat sovrum och in i hennes. Så just nu känns det lite konstigt att hon inte kommer sova med mig vid min säng. Men det står en stor säng inne i hennes rum så jag kan sova där om jag vill.

Sen som avslutning på denna dag så for jag ut och red troy. Alltså han var så grymt fin att det ibland kändes som om det var Ettan jag red och inte han. Han bråkade inget och gick på med långa tyglar överallt. Men han tyckte att isen var lite läskig då den gick sönder och sprack under hovarna så att det small väldigt högt flera gånger. Men det skulle jag också bli rädd för, så jag vart mer glad att han fortsatte framåt och inte fick panik. Han har börjat bli så fin att jag ibland glömmer bort hur rädd och skrämd han var då han kom. Jag har lagt ner så mycket tid på han att få han fin och jag trodde aldrig att det skulle gå såhär bra som det gjort. Fina fina killen.

Nu ska man ut med hundarna igen och sen umgås med mannen innan sängen sen väntar och så får man se vad man i morgon ska hitta på.

Av Fru Lundgren - 27 februari 2019 13:44

Jag hade rätt som gissade att det var min grannes häst som varit lös. Men efter att ha pratat med min mamma och granne om detta så visade sig att båda grannens hästar varit lösa och att min far höll på att köra på en av dom då denna hoppade fram mitt på vägen. Alltså vilket otrolig tur att grannarna fick fast sina hästar och att ingen kom till skada. Nu ber jag till högre makter att dom inte smiter igen och att något hemskt händer. Grannen fixade hagen och nu hoppas vi alla att dom stannar i hagen. Jag har lovat att hålla lite koll på ifall dom ev får för sig att smita igen. För jag vill ju inte heller att dom ska bli skadade.

Av Fru Lundgren - 27 februari 2019 10:09

Ja nu är jag så less på denna is som är överallt. Jag blir tokig! Man kan seriöst inte göra något ute utan att ha livet som insats. Det är inte alls kul och hundarna halkar också så just nu kör vi hjärngympa och kortare promenader. Ska försöka ta dom ut på längre runda i morgon då mannen är hemma på dagen så man slipper gå på kvällen. Jag tror att hundarna är lika less som jag på detta halkiga väder.


Vaknade upp idag och upptäcker att vi haft en häst på gården. Men bara framför huset och garaget och inte nere vid hästhagen. Såg sen att grannen var hos fixade hagen så det är bara Cora som hälsat på oss. Hon har ju inte gjort annat en att gå runt på isen så jag är ju inte arg för att hon varit här. Utan mer orolig i fall hon ev gjort sig illa. Alla djur kan ju smita och så länge dom inte river sönder saker på min gård så känner jag att det gör mig inget. För det kunde ju lika gärna varit mina hästar som rymt. Så det är inte värt att bli arg. Och jag vet ju att grannens hästar är snälla så hade jag sett att hon varit lös hade jag ju själv fångat henne.

Något jag däremot inte är lika glad över är att våran andra granne har katter och jag har inget emot dom så länge dom inte pissar överallt på våran gård och det är just vad denna katt gör. Vi har totalt 7 olika katter runt oss men bara 1 av dom springer in i garaget, stallet, förrådet och altanen för att pissa på allt vi har där. Inte kul. Och nu säger ni snart att man inte kan veta vilken katt det är. Men jo såhär är det. Dom andra katterna har bott här några år och den som kissar har inte alls bott i byn länge, samt att jag sett katten kissa mot våra saker. Så jag vet att det är den. Lite tråkigt då det blir såhär för man vill inte gnälla på grannarna. Det är som trevligare att man kan vara sams. Så just nu sprayar jag in dörröppningarna med anti spray för att hålla katten borta. Och det har funkat väldigt bra och hoppas det funkar bra längre fram också.

Nej nu ska jag sluta "gnälla" på detta.


Idag blir det nog en lugnt dag då det känns som om jag har feber. Vill inte bli sjuk!

Av Fru Lundgren - 25 februari 2019 13:55

Om man ska ut nu så blir det med livet som insats då det är isgata ute och fast man grusar så är det som om isen äter upp gruset och det är lika jävla halkigt ute.

Jag är helt slut idag efter nattens storm. Man har seriöst inte kunnat sova då det låtit som om vinden ska slita med sig hela huset och jag blir så orolig i kroppen då det blåser. Det är som att min kropp är lika vild som vinden. Barnen har också sovit oroligt och jag har varit till dom några gånger inatt för att kolla till dom. Hörde även att min man sovit oroligt pga viden och då kan jag säga att det har blåst mycket, för han brukar inte annars märka av om det blåser då han ska sova. Skönt i alla fall att stormen har dragit förbi nu och det värkar bli lite lugnare med blåsten.
Jag har i alla fall vikt lite tvätt och då mannen kommer hem så blir det att motionera djuren. Funderar om att ta hundarna till skoterspåret och låta dom få springa lösa. Då slipper jag falla och slå mig också. För skoterspåret är inte lika halkigt som vägen där bilarna kör. Jag hoppas i alla fall att det är mindre halkigt där. Lär ju se hur det ser ut då jag kommer dit.
Ska även sen ta ut Troy på en runda, men vet inte vart jag ska rida. Får fundera ut något.

Av Fru Lundgren - 24 februari 2019 10:26

Ja idag är det söndag ifall någon missat det. Det är fortfarande sjukstuga här då Milla har feber och är lite snorig. Men vi andra har klarat oss ifrån det, i alla fall än så länge. =)

Vädret idag är verkligen inte alls kul. Det är 7 grader varmt och så regnar det till och från så det är is där man skottat bort snön så man kan gå. Vilket leder till att alla vägar också är isiga så att motionera Lillan går inte alls så bra då hon är barfota och jag vill inte att hon ska halka och göra sig illa. Men vi får se om jag kan ta henne till ridbanan och låta henne jogga lite där då det är mindre is där. 


Jag funderar även om jag ska raka hästarna i veckan då dom svettas så fort nu då det är så varmt och vi går ju som mot våren så det kommer ju bli varmare och varmare. Även om jag rakar dom nu då det är varmare ute så hinner dom bli vana vid det denna vecka ifall det i mars blir kallare. För hela denna månad ut så skulel det vara väldigt varmt och då är det nog bäst att passa på att raka dom. Jag är mest lite osäker om att raka dom just för att jag är rädd att jag ska få så ont i min handled. Den är ju bra men kommer aldrig bli som vanligt och jag är rädd att förstöra den igen och göra så att man måste gå på behanlingar igen. Jag är ju så beroende av min handled. 



Nu ska man vara med barnen och sen ska man ut i stallet och mocka ligghallen och så gå en promenad med alla hundar. 


Av Fru Lundgren - 22 februari 2019 19:36

Jag trodde verkligen att vi skulle klara oss från att få flunsan. Men som det ser ut nu så har den ev kommit. Milla kändes lite seg och trött på morgonen då jag och hon steg upp, men inget annat en att jag trodde att hon bara var trött. Men efter att hon sovit lunch så vaknade hon upp och var helt varm. Tog tempen och ja, då har hon ju feber..

Så det blev att ställa in middagen på stan i morgon och även kalaset med släkten för mig. För er som ej vet om det så fyllde jag och min bror 30 år nu den 14/2. Men ja jag ställde inte allt vi planerat då jag verkligen inte vill vara den där mamman som låter mina sjuka barn träffa andra. Så nej vi stannar hemma och myser i soffan istället. Eller ja jag ska försöka vara i stallet och motionera hästarna. Funderar även på att raka hästarna då dom svettas så fort man motionerar dom. Det är inte så kul då dom blir så svettiga och blöta i pälsen.

Mannen var idag och hämtade en ny bil så han lär väl vilja vara i garaget och kolla in sin nya pärla. Samt att han då ska sälja passaten vi haft tidigare. Så någon som vill ha en bil? Hihi.

Nej nu ska jag natta barnen och sen blir det soffan som väntar.

Av Fru Lundgren - 21 februari 2019 22:53

Ibland blir inget som man tänkt det eller ens vill det. 

Ibland tvingas man göra svåra val, skiljas från en älskad vän eller inse att livet

rinner en ur händerna. Man famlar och förtvivlat försöker hålla kvar allt

i sina händer, men det rinner bara ut som sand. 

Hur man än vrider och vänder så vet man ändå innerst inne att detta aldrig kommer 

sluta som man vill ha det. Men hoppet är ju det sista som lämnar en, och visst 

vill man aldrig skiljas från den man älskar. Men att stänga in den man älskar 

och blunda för sanningen går bra för stunden, men inte i långa loppet. 

Sömnlösa nätter, tårar som rinner och tankar som snurrar. 

Man vill att allt ska bli bra, att allt ska bli som vanligt igen. 

Men det ända jag kan göra är att låta dig vandra vidare. Låta dig slippa

allt jobbigt och att få gå dit där gräset alltid är grönt och inga problem finns. 

Sorgen och saknaden efter dig är bara ett bevis på allt roligt vi gjort tillsammans. 

 

 

 

Jag saknar dig så det gör ont. Men jag känner mer och mer att detta var det ända och bästa jag kunde göra för dig. Jag vill inte se dig vara sjuk och ha ont och jag lovade mig själv att den dagen du blir sämre så kommer jag, oavsett hur tungt det är, att låta dig bli en ängel. Jag kommer inte ha dig i hagen för att du är så fin. För att ha dig instäng i en hage för att du är så fin är som att samla alla skogens fåglar i en bur för att alltid kunna höra deras sång. Men fåglarna kommer inte att trivas, dom vill vara fria för att kunna sjunga så fint. Så precis som fåglarna så vet jag att hon kommer att förfalla av att bara stå. Hon kommer inte att vara sådär fin som jag vill minnas henne. Så hur tungt det än må vara så gjorde jag detta för att få henne fri. Jag kan komma på mig att tänka på hur underbar hon var då vi galopperade fram i skogen och jag minns hur mycket jag skrattade åt henne. Men jag kan även känna saknad över att sitat på hennes rygg och se den där yviga manen som kungar i tankt med hennes steg och se dom där små "röda" öronen som alltid pekade rakt fram. Men nu du det gått 9 dagar sen hon lämnade mig så känner jag att tårana inte rinner lika mycket och mina känslor vet att hon inte kommer tillbaka, utan jag känner nu istället en glädje över hur fina år vi fick ihop och hur mycket hon hjälpte Troy att bli så fin som han är. Jag tror att utan henne som var så trygg och lung mot han så skulle han inte vara så lung som han idag är. Han var så rädd och osäker. Men hon visade han att det är okej att ta plats och det är okej att visa sina känslor. Det är okej att bli sur och visa att man inte vill att dom andra hästarna ska göra något mot en som man inte vill. Jag vet att inne i både Lillan och Troy så finns det glimtar av Ettan, hon har lämnat en bit i dom som visar lite från henne. Det glädjer mig att ha sett hur fina hon fick dom att bli. Precis så som Pajsen lärde Ettan att blomma ut då hon kom hit som rädd liten unghäst. Han fick henne att känna sig välkommen och lärde henne att ta plats och vara trygg i sig själv. Precis som hon senaare lärde Lillan och sen Troy. Jag fick många fina år med henne och jag har nu många fina minnen på saker vi gjort. Till och med barnen pratar om henne och säger att dom saknar henne och att hon var fin. Det sista är något alla har sagt om henne. Till och med dagen hon lämnade mig fick jag höra hur fin och såg ut innan hon sen somnade in. Och jag kan bara hålla med om det. Hon var fin ända in till sista andetaget och fast hon i mina ögon inte var sådär vacker och elegant som hon varit på åren hon varit på topp, så var hon ändå fin. Fina fina Ettan. 

 

23/8-2009 - 12/2-2019

Av Fru Lundgren - 18 februari 2019 10:30

Just nu sitter man och skriver ihop en lista på allt man ska handla. Vi skulle haft varit iväg och handlat lite idag. Så vi får se om det blir så att man åker iväg efter att mannen vaknat. Han sover just nu då han jobbat natt och gör det hela veckan.

Jag var idag så glad att det inte var så kallt ute så jag skulle kunna gå till förskolan denna vecka och lämna Max. Men nu då man kollar ut så har det kommit några centimeter nysnö på all denna isgata som blivit ute nu då vi haft varmt väder några dagar. Så jag känner att jag inte alls kommer att kunna gå till förskolan då jag kommer ramla och slå mig. För nu då snön ligger över marken så ser man inte vart isen är så det känns nästan säkrare att spela rysk roulette än att gå ut och gå. Men jag hoppas att snön fastnar fast på isen så man ändå kan gå utan att dö. Annars får jag flörta med min älskade mamma och be henne köra Max. För er som inte vet så har jag ju inget körkort då jag inte tagit tummen ur röven och försökt fixa det. Men jag ska börja övningsköra till sommaren. Fördelen utan körkort är att man blir så duktig på att gå då man inget annat val har och det är samtidigt härligt att gå promenader.

Nu ska man skriva klart vad man ska handla och sen ska man ge hundarna mat.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Skapa flashcards