Alla inlägg under september 2020

Av Fru Lundgren - 29 september 2020 18:45

Hela huset fylls av lukten av blöta hundar och det är inte så god lukt för er som inte vet det och då man har 4 blöta schäfrar så kan jag säga att då luktar det väldigt mycket! Jag tog i alla fall schäfrarna idag ut på en ruda och lät dom få springa av sig all energi och oj vad dom sprang och lekte och var helt vilda. Dock så blev även jag blöt och lerig då dom passerade mig några gånger i deras vilda lek och som glömde av att det skvätter då dom springer förbi. Men jag hade ju klätt mig så att det gjorde inte så mycket. Viktigaste är ju att hundarna är nöjda och det är väl så som med barn att skitiga barn (hundar) är lyckliga barn (hundar)? Mina blev i alla fall lyckliga och fast huset luktar blöt och lerig hund och golven behöver skuras då dom just nu är fulla av tassavtryck, så är jag ändå lycklig som har mina älskade hundar. Jag har ju som många av er vet haft en jobbig period med min kropp där allt mer eller mindre "faller isär". Nej men kanske inte så farligt, men jag har sen jag blev gravid våren 2017 med Milla bråkat med min kropp. Haft foglossning, ont i hela kroppen, migrän som hållit i sig i flera veckor, utslag över hela kroppen och som på toppen på allt ångest över att min kropp inte kunnat göra något som jag velat. Tog jag en promenad med hundarna så låg jag sen hela natten och grät av smärta och kunde inte gå dagen efter. Sen då hon föddes blev allt bättre förutom att jag den sommaren fick problem med min axel och handled. Så pass mycket att jag knappt kunde göra något. Min man tvingades ta hand om djuren och hjälpa mig och sen då allt blev bättre i handleden (inte bra med slapp i alla fall leva med konstant smärta) så slet jag knäet ur led november 2019 och det kändes inte alls kul. Så jag har som sagt haft lite tufft och om sanningen ska fram så har jag tvingats avstå mycket av de planer jag haft med hästarna för min kropp klarar det inte. Jag hade som plan att utbilda Troy snabbare och kanske kunna börja tävla klubbtävlingar och pay and jump, men pga min kropp så kan jag inte hoppa med hästarna så jag har dom mer idag som skogsmullar och njuter i skugen och utbildar dom som ridhästar med mer inriktigt mot dressyr då det är de ända min kropp tillåter och jag har dagar jag har ont ändå. Men vad ska man göra? Djuren håller mina muskler igång och utan dom skulle min kropp gå mer sönder. Så jag får helt enkelt anpassa allt efter hur min kropp mår från dag till dag. Detta har gjort att jag lärt mina hästar att följa med som handhäst då jag rider den ena hästen och även att hundarna kan följa med då jag rider eller kör hästarna, vilket är skönt att kunna slå två flugor i en smäll. Sen har jag ju hjälp av min man också som tar promenader med hundarna. Oj vad mycket det blev att jag gled iväg och började skriva om, inte alls något jag hade tänkt att göra. Men nu blev det som de blev. 

Nu ska man natta barnen och sen ska man se serier. 

Av Fru Lundgren - 28 september 2020 12:49

Ja idag steg man upp till ett grått väder och helst av allt hade jag önskat att man kunde ligga kvar i sängen och bara se serier och slappa. Men det är lite svårt då man har 3 barn och massor av djur. Samt att Max skulle till skolan. Tack och lov så slapp jag cykla med han till skolan, då momme så snällt ställde upp att köra han men blir nog att cykla i morgon då även Milian ska iväg. Han går ju inte alla dagar i veckan utan bara gratis timmarna på förskolan då jag inte har något jobb utan är hemma med hans syster. Så då får han också vara hemma vissa dagar. Men är viktigt för mig att ha han på förskolan innan skolan sen börjar då han på så sätt hinner vänja sig att vara borta på dagarna och hinner lära känna dom han ska gå med på skolan senare.
Idag har jag redan hunnit städa köket och sätta igång en diskmaskin och även låtit hundarna göra lite sök av godis ute. Samt att jag hunnit både ge barnen frukost och lunch och även matat alla djuren och plockat hundskit från gården. Det sista gör jag dock varje gång hundarna är ut då det är mer hygienisk att hålla rent runt där dom är. Nu ska strax Max hem från skolan och sen blir det att gå till stallet och motionera hästarna. Funderar om att ta med schäfrarna och låta dom få springa av sig energi.

Av Fru Lundgren - 27 september 2020 19:56

Ja denna helg försvann lika fort som den började.

Fredagen innehöll bland annat att grabbarna lämnades på skolan/förskolan genom att vi cyklade dit och sen hem igen. Sen åt jag och min man frukost och milla åt en macka med oss innan vi tre sen åkte till stan för att fixa lite saker och bland annat fixa ett paket till max's klasskompis som hade kalas senare på kvällen. Max var så duktig och for på kalaset utan mig (han har tidigare velat ha med mig då han känner sig osäker) så medan han var på kalas så passade jag på att motionera hästarna och mocka fint i ligghallen. Min man satt med Milian och Milla under tiden och byggde ihop en brandbil i lego som Milian tidigare fått av min bror. Hela dagen var det sådär underbart höstväder där till och med solen värmde upp allt till 22 grader.

Lördagen var grå och trist. Vi steg upp och åt frukost innan hela familjen for till byske och var i skogen ett tag och fixade med material till vindskyddet vid våran grillplats.
Jag passade på att fara en runda med alla hästar i skogen innan middagen och sen så kom min mor, min brorsdotter kellie och min tvillingbror och hans sambo tillsammans med hennes brorsdotter, samt min riktiga far. Dom alla åt middag med oss och alla barnen lekte så bra ihop. Dom hade filmkväll och hade så roligt tillsammans. Sista lämnade oss vid 21.20 och jag var helt död i skallen. Så blev bara att natta djuren där ute och byta täcke på demo då hans täcke var lite blött pga regnet. Sen sjönk jag och min älskade man ner i soffan och såg film innan vi nästan somnade i soffan och valde att gå upp och lägga oss i sängen. Somnade nästan direkt.

Idag vaknade vi upp till ett lite regnigare väder och så åkte vi till mina föräldrar för att äta frukost med dom och kusin kellie. Barnen lekte en stund med henne och sen åkte vi hem igen. Vädret var fortfarande dåligt och det blåste även kallt. Så jag valde att enbart mocka ligghallen och mata alla djuren. Blev att ta hem middag från Bainco innan mannen sen åkte på jobbet då han i veckan jobbar natt. Nu har man badat barnen med dom badade så passade jag på att vika ihop tvätten. Så nu ska barnen nattas då max har skola i morgon. Hoppas på bra väder då vi ska cykla.

Hoppas ni alla haft en bra helg och att ni får en bra start på veckan.

Av Fru Lundgren - 23 september 2020 19:18

Det seriöst värsta som finns är då ens djur börjar bli till åren och inte hänger med riktigt eller då dom blir dåliga och det inget finns att göra för att få dom bättre så man står där och måste ta det där jobbiga valet som alla djurägare bävar efter att tvingas ta. För när vet man att det är dag? Ja alltså lider djuret i fråga så finns det inget annat val. Men om djuret inte lider, men ens egna samvete känns jobbigt. När vet man då att det inte finns annat att göra? Jag hat länge vetat om att dessa stunder kommer att komma då man har djur. Men det är lika svårt varje gång och man hoppas ju att man ska slippa ta det där valet. Men jag ser ju att vara dagar är räknade och jag ber en stilla bön av att dagarna ska bli fler och att man kan skjuta lite på det där jobbiga valet. Förstår ju att om djuret blir dålig och man ser att dom blir så pass dålig att det är jobbigt för dom, så har man ju inget val. Men jag vill inte att djuren ska bli så dåliga att dom ber om att få somna in, vill att dom ska ha lite gnista kvar av livet om än dom kanske är lite mer seg än vanligt. Hoppet är ju det sist som lämnar än och jag har levt på det länge, fast jag vet sanningen redan!

Av Fru Lundgren - 22 september 2020 10:17

Den som sa att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig haft mina problem att hitta en sadel som verkligen passar min dåliga kropp. Jag har ju både problem med knä, rygg, axel och handled så för mig är det grymt viktigt att ha en sadel som min kropp inte får ont av. Jag har har mängder med olika märken på sadlar och allt från allround, hoppning, dressyr och western. Även testat bomlösa sadlar. Men alla gör att jag får ont i ryggen eller knäna. Så det har inte funkat. Så jag har sen länge tillbaka hållit koll på hoppsadlar av märket Pfiff Ramiro som jag har på Troy just nu och en sadel jag haft sen 2011. Den är den skönaste sadeln jag haft och nu då Demo skulle haft en egen sadel så var det en självklarhet att söka i samma märke och det har jag gjort sen i mars, men utan resultat. Men så förra veckan kom det upp en annons på hastnet med just det märket och jag skyndade att visa den för min man och han tyckte verkligen att jag skulle maila på den. Så igår hämtade jag ut den på posten och jag är så lycklig nu. Två sköna och fina sadlar till hästarna och dom sitter som en smäck på dom! Så nu har Troy brun utrustning som han alltid haft och Demo fick svart utrustning.

Av Fru Lundgren - 20 september 2020 22:47

Jag har tack och lov bara kvar lite efterdyningarna kvar av förkylningen. Har lite hosta vid ansträngning och blir fort trött i kroppen då jag är ute och går. Så det har blivit korta promenader med hundarna och inte runt 4-5 km som jag annars brukar ta, samt att hästarna får inte lika ansträngande pass då jag känner att min kropp är för seg. Men i övrigt mår jag bra och är inte snorig längre. Min man har varit sjuk sen tisdag kväll och han blir alltid så däckad då han får förkylning så han har mest legat och sett serier och inte alls gjort mycket. Men det är inget jag klandrar han för då jag vet att han blir dåligare än vi andra vid förkylning. Så det är bättre för han att han då får ta det lugnt så hans kropp kan återhämta sig bättre. Han har faktiskt börja lite piggare men är precis som jag, slut då man gör något. Det är som om ens kondis totalt är borta. Så bara vänta och hoppas att den återkommer. Jag har då tagit en härlig runda i skogen idag med hästarna och det var så mysigt då solen lyste och värmde upp lite av detta lite kyliga höstväder.
Sen hjälpte jag mannen att renovera en hästtransport som han ska fixa till. Barnen var först ute på gården och lekte innan dom sen for till momme och moffe en stund och då passade jag på att gå en sväng med hundarna och sen ta en skön dusch innan det blev att äta middag hos momme och moffe.

Jag hoppas ni alla haft en bra dag och att ni kommer få en bra start på kommande vecka. Själv ska man nu ut en stund med hundarna igen innan sängen väntar. Är så sjukt trött att jag snart somnar stående.

Av Fru Lundgren - 19 september 2020 16:56

Sitter och kollar runt på olika piercingar och är så sugen att göra några nya. Jag har ju i tungan, näsan, naven och så öronen. Men är sugen att ta lite mer. Håller dock på att diskutera med min man då han inte vill att jag tar i näsan igen. Jag tycker det är så snyggt att ha en som sitter med en ring i mellanväggen. Vet inte vad den piercingen för stunden heter. Men det är i alla fall snygg enligt mig. Dock anser min man att dom ringarna ska sitta på en tjur och ingen annan stans. Haha. Sen är jag lite skeptisk till att göra piercingar intimt då jag är rädd att jag då inte kan rida hästarna utan att den blir ivägen. Så det skippar jag nog.
Tycker både piercingar och tatueringar är fina och skulle gärna haft många av dom båda.

Av Fru Lundgren - 18 september 2020 12:32

Förra veckan så åkte barnen dit på förkylning och max var hemma från skolan onsdag-fredag. Sen så under helgen blev jag sjuk och på tisdagen kom min man hem med feber och han har varit hemma sen dess. Vi båda är snoriga och hostiga så med dagens rekommendationer så är det ju bäst att undvika kontakt med andra men seg som vi varit så har vi bara tagit det lugnt. Jag och mannen har legat i sängen och sett film och tagit det lugnt. Ända gångerna vi lämnat huset är då max ska hämtas från skolan. Jag hade ju hoppats kunna motionerar hästarna i solen och det fina höstväder men vet inte om jag orkar med det nu. Känner mig för seg. Kanske att man far ut och bara låter dom skritta en runda så dom får lämna hagen en liten stund.

Hoppas ni alla andra kommer få en bra dag och en trevlig helg.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards