Alla inlägg den 22 januari 2024

Av Fru Lundgren - Måndag 22 jan 14:00

Det skrivs nu överallt om dessa rasförbud sen de senaste attackerna där människor blivit bitna av hundar och det är inte små bett. Jag lider med alla dessa som blivit utsatta och jag lider med alla hundar för hur man öän vrider på det så anser jag att det är ägaren till hunden som brustit i sitt ägarskap. Det är tragiskt att detta händer och jag inte säga hur detta har hänt då jag inte vet något om varken hunden, ägaren eller hur hunden har levt. Men jag vet att regeringen pratar om att införa rasförbud och det kommer INTE att dra ner på dessa attacker då man helt enkelt kan ta och söka nya raser och bara rulla på igen i den onda cirkeln. Felet tror jag ligger i att många inte vet vad det har på andra sidan kopplet och vad hunden i fåga kräver mentalt för att må bra. Många ser sina hundar som bebisar och hundarna växer upp utan regler och då blir det fel. Precis som med barn som inte fått växa upp med regler så kan det bli fel då de blir äldre. Vilket är olyckligt. Jaag har ju schäfer och även fast jag ser mina hundar som en familjemedlem så har mina hundar regler så som mina barn har regler. Utan regler funkar det inte. Sen så måste man också vet avad för hund man har och vad för egenskaper hunden har för att man ska kunna ta hand om hunden på bästa sett. Många skaffar en valp för att den är söt eller statushöjande för att hunden är cool. Men det kan bli fel (kom ihåg att jag betonar att det KAN bli fel, det behöver inte bli fel men det kan bli fel) då man inte kanske vet hur mycket hunden kräver och det kan bli tokigt då hunden blir större och tyngre. Samma sak är ju att jag tycker vissa raser så som amstaff och dobberman är snygga men jag äger ingen. Varför? Jo för att jag anser just nu att jag med alla småbarn och lite tid kanske inte kan ge dessa hundar den mentala träningen så som de behöver för att trivas så där av känner jag att jag inte köper dessa hundar. Det är enbart för att jag känner att jag inte kan garantera att dessa hundar få det bra här just nu. Jag har haft amstaff tidigare och det är en fin hundras. Så hade fler tänkt sig för innan de skaffat en hund så kanske inte det blivit fel. Sen är det ju tråkigt att det är vissa raser som pekas ut, då jag i själva verket anser att det fortfarande är ägarna som brustit i tillsynen av sina hundar. Oavsett ras så har man brustit om det händer en olycka men självklart förstår jag ju att det skrivs mer om då stora hundar biter än då små biter, för de ger inte lika stor skada då de små biter.  

Jag ser ju stor skilland på hund och hund är i där jag bor. De med stora hundar går förbi och håller kopplet kort på sina hundar, men de med små hundar gå förbi med sina små hundar skällandes hysteriskt och hoppades i kopplet mot mina stora hundar och hade det varit mina hundar som gjorrt så mot de små hade folk ansett att mina hundar är farliga. Så varför får små hundar skälla och göra utfall mot andra hundar men är det en större ras så blir folk direkt sura på ägarna. Jag anser att hund som hund ska ändå uppfostras på ett bra sätt och inte göra utfall mot något. 

Av Fru Lundgren - Måndag 22 jan 10:42

Det känns som om vi haft så tur tidigare med att barnen nästan aldrig varit sjuka. Under 2022 var de totalt sjuka och borta från skolan typ 8 gånger på hela året. Men nu hösten 2023 så har de varit sjuka väldigt mycket med snuva, hosta och feber. Så jag hade hoppats att detta år skulle bli ett friskt år, men nu har man en son här hemma som ligger med feber och är snorig. Så det är ju bara att hålla han hemma tills febern är borta och hoppas han blir frisk fort. Han missar ju så mycket från skolan då han är sjuk. Finns som inget att göra än att ge Alvedon och pyssla om honom så han blir frisk snart igen.


Idag är det bara 0 grader ute och snöar. Så det är mindre roligt väder ute. Men blir ändå att ta och gå en lång promenad med hundarna. Sen blir det även att ta en liten runda med hästarna. Troy ska bara gå promenader då han sträckt sig i bogmuskeln, men ska röra sig lite ändå för att inte bli stel. Så kanske tar Lillaan till ridbanan så hon får springa av sig mer energi.  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards