Direktlänk till inlägg 26 oktober 2022

Tragisk olycka.

Av Fru Lundgren - 26 oktober 2022 11:52

Ja men som nog hela Sverige vaknade upp till på måndagen så var det stora rubriker att en kvinna tragiskt dödats av sin egna hund. Sen började folk spekulera vad det var för ras och då det kom fram att det är en Amstaff så började ju alla moralkärringar peka med sina pekpinnar om att dessa raser ska förbjudas och att dessa raser inte ska finnas i Sverige. Men googlar man runt på aggressiva hundraser och vilken hundras står för flest attacker, så kommer du förvånas över att det är inte amstaff eller pitbull eller som många kallar dessa raser "kamphundar" som står för mest attacker. Nej i toppen ligger vanliga familjehundar så som golden, labrador, chihuahua, tax och schäfer. Jag anser att ordet "kamphund" inte borde finnas för ALLA hundar kan bitas och kampa, det beror på hur VI som ägare fostrar våra hundar att bete sig. Uppmuntrar man kamplusten hos en hund kan vilken hund som helst bli en farlig hund. Men amstaff och pitbull har mer rykte runt sig och jag anser att det beror mest på att många av dessa hundar hamnar i fel händer och används som en cool symbol och i många av dessa fall (inte alla gånger) så vet inte ägaren om att dessa hundar inte bara kan användas som en cool sak, utan hunden måste få använda skallen och kroppen till något mer fysiskt än att sitta på stan och inbringa pondus. Just detta kan (observera att jag skriver KAN) leda till att hundarna blir aggressiva och då måste man ju ställa sig frågan. Är det hunden eller ägaren som gjort fel där? Är det hunden som gjort fel då ägaren brustit i sin uppfostran med att ge hunden det den behöver. Jag fattar inte varför man då ska kasta skit på en viss hundras då det enligt mig är ägaren som gjort fel. Nu kommer många säga att hunden är farlig och ja det finns hundar som kan bli farliga oavsett ras och då måste ju ägaren till hunden ta ett beslut om hunden ska avlivas eller kanske omplaceras till någon som kan hantera hunden. Men jag vet att många har svårt att acceptera att de inte klarar av sin egna hund och det är där det händer olyckor. Jag menar inte att det är kvinnas fel eller hundens fel att olyckan i Robertsfors hände i söndags, för det kan hända en olycka även för den allra bästa. Men det har kommit fram att hunden i detta fall var opålitlig då den bitit tidigare och att länsstyrelsen hade bett ägaren då att ta bort hunden, vilket ägaren då påstod att hunden var såld till en annan så länsstyrelsen la ner ärendet fast det visade sig att hunden inte var såld. Så jag anser att detta bara är så tragiskt och jag lider med de anhöriga och även med hunden. Denna olycka är hemsk och jag försvarar ingen, men det ger inget att nu såhär i efterhand kasta skit på någon. Vi får helt enkelt ta lärdom av detta och så får länsstyrelsen kolla upp hur de kan bli bättre i sina rutiner och uppfödare borde kolla upp vilka som köper hund av dem och kanske följa upp hur det går med hunden. Men att förbjuda en ras enbart för att vissa inte kan hantera den är ju inte någon bra lösning. Danmark förbjöd "kamphundar" och vad jag läst så har inte alls det gett resultat med att folk blivit mindre attackerade, för som sagt ALLA hundar är farliga i fel uppfostran. Samt att vi människor måste inse att hundar är hundar och inte behandla de som bebisar. En hund är ett djur och ett djur har sina instikter och kan må dåligt över att inte få vara just djur där vi människor ger dem vad det behöver med stimulans, träning och uppfostran.

Detta är enbart mina tankar om detta och vissa tycker nog att jag har fel. Men kom ihåg att vi alla är olika och tycker olika. Det är inget fel med det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Lundgren - Onsdag 24 april 18:56


Jag har verkligen inte haft varken tid eller ork att sitta här och blogga denna månad. Allt har varit tufft och tungt. Då man trodde att allt var guld och gröna skogar så vände allt på en femöring och jag har mått sjukt dåligt med ångest som gjort at...

Av Fru Lundgren - Söndag 31 mars 18:03

Det måste ju nästan vara min mans fel att det kom närmare 35 cm snö i helgen. Han sålde sin skoter förra veckan och tog bort plogen på fyrhjulingen då han ansåg att skotersäsongen är över då allt bara blivit hårt och går ej att köra i och gården hade...

Av Fru Lundgren - Onsdag 20 mars 14:20

Inatt sov jag som ett barn. Minns knappt att jag la mig och så 8 timmar senare ringde min väckarklocka. Sjukt skönt att få sova en hel natt igen. Man inser först nu hur bortskämd man är att få sova mycket, då man inte fått sova som man brukar. Att va...

Av Fru Lundgren - Tisdag 19 mars 07:46

Varit hundvakt sen igår och det har gjort att man knappt sovit inatt då hunden saknat sina ägare och varit rastlös hela natten. Så man längtar nästan tills ikväll för då kan man sova en hel natt igen. Ont i ryggen har man också idag så denna dag börj...

Av Fru Lundgren - Måndag 18 mars 11:10

Har tvättat och ska nu starx dra fram dammsugaren igen och städa lite. Nu syns det att det är vår för schäfrarna håller på att släppa vinterpälsen och det syns inne. Man dammsugar varje dag och borstar hundarna och dagen efter så rullar det pälstussa...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards