Direktlänk till inlägg 19 oktober 2023

11 dagar sedan

Av Fru Lundgren - 19 oktober 2023 15:44

Oj det är redan 11 dagar sen man var inne här och skrev. Tiden har gått för fort och det har varit så mycket att jag inte haft ork att skriva här inne. Varit tufft både känslomässigt och sen har man haft så mycket som måste göras och sen har man somnat på soffan varje kväll med hundarna. Har inte heller varit så aktiv på Instagram heller. Ibland har man perioder då allt annat går före än att sitta med mobilen i ansiktet. Sen då man har både hästar, hundar och barn som ska tas hand om och allt runtomkring detta så blir det ibland att man glömmer skriva vad man gjort. Skriver dock upp allt i en typ dagbok där man skriver om allt man gjoer under varje dag och detta har jag gjort i flera år nu. Men att blogga här är inget jag ibland hinner och sen finns det ju saker som händer där man känner att det inte behöver delas för alla. Jag vill inte skriva allt i minsta detalj vad man gör varje dag. Det är ju som bara familjen som vet man gör. Har dock både gått långpromenad med hundarna varje dag och motionerat hästarna 4-5 dagar i veckan och sen är man ju dagligen där ute och fixar i stallet då det för stunden står på box. Troy fick ett sår på bakbenet för ett tag sedan och det har varit lite svårt att läka då det sitter vid knäet och han gärna sliter upp detta rivmärken. Det är inte djupt eller farligt men att då ha han på lösdrift kände jag var uteslutet då jag ville ha benet lindat under natten och då det sitter vid knäet har han då svårt att gå om jag lindar. Så de fick stå på box och har gjort det sen dess. Jag har funderat om man ska ställa de på lösdrift igen eller om man ska ha de på box hela vinter. Fördelen med box är att Lillan trivs bäst där och man kan begränsa hennes matintag så slipper hon blir så fet och då de står på box får ju bara Troy mer mat inne istället så slipper han gå ner i vikt. De äter ju 3 gånger ute i hagen (morgon, lunch och middag) för att sen då få även inne i boxen. Känner att hästarna mår bra av att få 4 gånger per dag med hö då ingen av dem kan äta fri tillgång utan att rulla fram.
Troy trivs på lösdrift men hitintills har han faktiskt trivts inne på box. Kan ju vara för att de inte står så länge där inne. Kommer in vid 22-23 tiden och kommer ut vid 8 tiden. De stod på box då Troy flyttade hit november 2017 då Troy var väldigt smal och behövde gå upp vikt. Då var han också lite stressad på box och sen stod de även på box vintern 2020 men även då upplevde jag han lite stressad. Är ju noga med att känna av hur djuren mår och anpassa mig efter deras behov så de kan få må bra.

På tal om behov... Det är en mindre hund här hemma då Nova lämnade oss i lördags och flyttade till Östersund. Varför undrar ni säkert? Jo det är såhär. Jag ville gärna ha kvar henne men då hon inte riktigt gick ihop med sin pappa och han blev lite irriterad på henne då hon hela tiden skulle vara på honom, hennes mamma och hennes bror. Så blev det att hon hela tiden underkastade sig och var så osäker runt honom är hinne och jag känner att det är inte så jag vill ha det i min flock. Alla ska känna sig trygga och det ska funka för alla. Så jag valde att lägga ut henne på annons och hon låg ute i 10 dagar innan jag tillslut hittade det där perfekt hemmet till henne. Så sagt och gjort så fick hon flytta dit hon kan få vara den fina hunden hon är och inte känna sig osäker pga sin pappa. Ute var det aldrig problem, men jag kan ju inte ha hundarna ute dygnet runt heller. Självklart är jag ledsen att Nova flyttat och jag saknar henne, men jag känner att jag måste ge henne ett hem som hon förtjänar och funkar det inte här så måste jag hitta det bästa hemmet till henne. Jag valde att göra det för hennes skull och det blev väldigt bra då hon blev helt kär i sin nya ägare och pussade henne så hysteriskt att jag bara kände att detta är rätt. Ni får tycka som ni vill, men Nova kom ju hem från sin ägare som fått cancer och tanken hela tiden var att leta ett nytt hem till henne. Hon blev kvar här i 2 månader och jag försökte verkligen få henne att trivas och vissa dagar gick det bra, men hon var ändå osäker och lite orolig inne bland alla andra hundar och kunde inte riktigt slappna av fast hon var trött. Så det är inte snällt mot henne då. Jag som djurägare måste ju se till alla mina djur har det bra och det finns hundar som inte funkar i flock och det måste man acceptera.


Oj vad långt inlägg. Hoppas ni orkade läsa allt och jag skickar er många kramar och hoppas ni haft en bra dag. Min dag har varit bra och jag har städat, tvättat och varit ute med hundarna och även fixat stallet inför ikväll så det enbart är att släppa in hästarna ikväll.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Lundgren - Lördag 18 maj 17:02


Grillen är tänd och mannen min står där och grillar för fullt. Snart kommer min bror och hans vän hit för att äta med oss och sen blir det att umgås och ta en cider och öl och ev spela kite kubbspel. Perfekt slut på en underbar dag med andra ord. Gri...

Av Fru Lundgren - Fredag 17 maj 19:06


Ibland då man haft det tufft är det som om känslorna inte kommer direkt utan de kommer ett tag senare. Ikväll är det en sådan dag, min kropp vill bara gråta men jag har som inget att gråta över. Tror detta rår för att det varit lite tufft för vänner ...

Av Fru Lundgren - Torsdag 16 maj 10:04

Igår var det strålade sol och vi hade 35 grader i solen och jag tillbringade större delen av dagen att vara i skuggan på altanen med hundarna. Lilla Rufus var här igen också en stund då hans ägare skulle till stan och tyckte det kändes dumt att ta me...

Av Fru Lundgren - Tisdag 14 maj 09:56

Igår var dagen helt underbar och jag hade sett framemot att få läsa en bok då barnen somnat. Men jag fick migrän vid 20 tiden och låga på soffan hela kvällen med hundarna. Sovit dåligt inatt också pga migränen idag mår man inte heller så bra. Dock in...

Av Fru Lundgren - Måndag 13 maj 09:52


Sitter just nu ute på altanen med hundarna och njuter i solen medan jag dricker lite energidryck. Många startar morgonen med kaffe men det kan inte jag då jag får sådan sjukt mycket ångest av kaffe. Vet inte varför och jag har provat flera gånger men...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards