Alla inlägg den 9 maj 2016

Av Fru Lundgren - 9 maj 2016 23:35

Idag har familjen varit ute på gården och lekt i detta fina väder. Hundarna har fått springa av sig energi och busat med fotbollar. :)
Jag tog även en promenad med två av hundarna och sen så åkte vi till stan och handlade lite, samt hämtade några nya hundspel som jag köpt. Bilder på spelen kan jag lägga upp i morgon. :)

Tanken var att ta dom andra hundarna på promenad och även motionera hästarna, men med mensvärk och seg kropp så gick det ställas in och jag hoppas på bättre ork i morgon.
Nu ska hundarna rastas inför natten och sen ska jag sova. :)

Av Fru Lundgren - 9 maj 2016 22:06

Självklart ska ni berömma era hundar, visa att dom gör rätt och säg snälla saker till dom, ge dom en leksak eller en liten godis som beröm.
Prova er fram vad som passar du och din hund bäst :)
Jag vet ju bara dom erfarenheter jag haft och hur jag tränar med mina hundar, mitt sätt funkar ju bäst på mina hundar :)

Av Fru Lundgren - 9 maj 2016 20:22

OBS!! DETTA ÄR JUST VAD JAG TYCKER OCH JAG KASTAR INTE SKIT PÅ NÅGON, ALLA FÅR TYCKA SOM DOM VILL. Nu kan du läsa vidare...

Jag möter oftast kommentarer, texter eller annonser med just ordet problemhund. Många (inte alla) använder just det ordet flitit och nästan alla har en stor sak gemensamt, just att dom skyller på att hunden är problemet. Men dom tänker aldrig på att det är ju just ägaren som skapar problemet. En hund tänker inte ut vad den ska göra för fel, den tänker inte att den ska smita, hoppa på folk, hugga andra hundar eller ja andra saker. Men om ägaren har slappa regler eller som i vissa fall, inga regler alls. Ja då tar ju hunden över och den gör det inte för att skapa problem. Den vet ju inte bättre då du som ägare inte visat hur du vill att den ska bete sig. Du som ägare måste nästan direkt visa hunden vad du har för regler. Nu menar jag inte att du ska slå hunden gul och blå varje gång den gör fel. Men ett tydligt nej och att sätta upp handen framför hunden kan göra stor skillnad. Vill du inte att hunden ska göra något så måste du ju visa det. För om hunden får hoppa upp mot dig som valp så kommer den ju göra det som vuxen också. Den tänker inte att den är stor och tung. Så en tydlig regel genom hela hundens liv ger hunden lydnad och stadig grund att sen utveckla mer och kanske till och med börja tävla något tillsammans.

Jag har mött många hundar genom året och jag har själv haft 4 omplacerings hundar där ägarna har haft problem med vissa eller många saker. Hunden i fråga har då kommit hit och efter bara några dagar så bleknar just deras problem, så då är ju min fråga. Var det hunden eller ägaren som skapade problemet?! Många hundar går inte ihop med kemin mellan hund och ägare och det gäller att man som ägare inser det också. Jag menar inte att alla ägare gör fel, men ibland måste man tänka om hur man ska göra med hunden för att träna den. Jag har ju själv så många hundar och tro mig, alla är olika. Ta Ängla och campa som exempel. Om Ängla drar i kopplet och jag säger nej och petar ett finger mot hennes rumpa för att hon ska sakta av så kan hon tjuta till utan att jag gjort henne illa, just för att hon är känslig och vet att hon gör fel. Jag har aldrig slagit henne eller gjort henne illa och ändå kan hon tjuta till ibland. Men campa lyssnar inte så lätt på så lite. Hon kan behöva luggas till i nackskinnet lite lätt för att hon sen ska förstå att nu gjorde hon fel. Så det gäller att ändra sin träning efter hunden. Har man en mer dominant hund kanske man måste vara mer bestämd och visa det med hela sin kropp och attityd, medan om man har en blyg och försiktig hund så måste man istället vara bestämd men mjuk. Hårda tag och hård röst kan göra mer skada en nytta på en blyg hund och då får man motsatt effekt.

Om man har en hund som har saker den behöver träna på så måste man ju se alla tillfällen vid ett sådan punkt att man kan träna och vet man inte hur man ska så tycker jag att man måste söka hjälp. Inte för att visa sig svag eller dålig hundägare utan söka hjälp för att bli den bästa hundägaren för sin hund. Det är ingen synd att inse att man har problem och jag har även den ibland med vissa saker. Men jag ser det inte som problem utan jag ser det som träningstillfälle :)
Så ut och träna era hundar och tänk glada tankar och ha ett leende på läpparna, för då får ni ett glatt kroppsspråk och hunden kommer lättare att lyssna på er. :)

Ängla och Campa på bild.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards