Direktlänk till inlägg 17 juni 2015

Erica träningen.

Av Fru Lundgren - 17 juni 2015 23:29

Idag var det ettans tur att följa med på träningen. Det är ju med henne jag anmält mig att träna med, men då hon förra veckan inte kändes helt ok så valde jag ju att Pajsen då.
Så hur gick det, tror jag många av er nu undrar. Ja hur gick det?
Lastningen på gården gick klockrent. Tredje gången hon åker transport och hon går som vanligt rakt in och bryr sig inte alls. Skönt! Vi kom dit och ettan börjar att bete sig som en hingst och ska gnägga/brumma mot alla hästar hon ser. Hon var inte alls stressad och jag var inte nervös. Så allt flöt på. Inne på ridbanan blev hon lite på tårna då vi var 5 hästar på samma bana. Men lät henne få trava lite på volt i grimmskaftet innan jag hoppade upp. Idag handlade övningen om ställning och lydnad. Började att hoppa låga hinder (20-30 cm) som var felböja. Vilket betyder att vi måste hålla ut svängarna mer och komma rakt mot hinderna. Det gick jätte bra. Ettan skötte sig ändå grymt bra och visst gjorde vi lite tabbar, men vem gör inte det? Det är ju därför vi rider inför tränare så man kan veta vad som blir fel och träna på detta. Efter att ha rullat på dessa 2 små hinder i båda varven och även haft galoppbommar så la vi till 2 hinder. Nu står alltså hinderna som ett X och vägen mot dom blev också som ett X. Alltså vi hoppade in i vänster hörn högst upp och siktade in oss på höger hörn längst ner, sen vänster hörn längst ner och upp mot höger hör högst upp. Det låter ju inte svårt! Men vi skulle där i mellan hoppa in hästarna rakt, hålla dom raka och galoppera 2 galoppsprång innan vi styrde mot andra hörnet och då skulle hästarna komma rakt mot detta hinder, landa rakt och hålla ut på ytterhand så man kom ut på typ fyrkantspåret. Sen hålla det på kortsidan, svänga av rakt mot nästa hinder, 2 galoppsprång innan man svänga rakt mot nästa hörn. Så höll vi och rullade ett tag. Nyttigt kan jag lova. Och visst blev det att ettan ibland hoppade av för tidigt =jag inte var beredd så vi kom i obalans och linjen blev inte så rak. Men skam den som ger sig. I slutet satt allt bra. Sen så blev ettan trött och vi fick ta 2 diskutioner vid ett av hinderna då hon absolut inte tyckte att hon kunde hoppa det. Men sen tog och det och vi avdelade att hoppa en bana. Hon skötte sig så grymt bra för att vara första gången i sitt liv (förutom då hon kom hit från Holland) på en helt ny plats med nya hästar. Hon var samlad och lugn hela passet och stressade inte alls upp sig.

Så jag ser verkligen frammemot nästa träningar och jag kommer att anmäla mig i höst på pay and jump. Så nu taggar vi till och vem vet, nästa år kanske vi tävlar lokalt. Lastningen hem gick jätte bra och hon skötte sig bättre en vad jag väntat mig. Så jag är verkligen så nöjd över henne. Hon är verkligen det bästa som hänt mig. Många där borta, bland annat Erica (tränaren) tyckte att ettan såg fin ut i stegen och hade grymt bra språng. Sen tyckte Erica att hennes galopp var stadig och bra. Så det känns kul att höra andra som aldrig sett ettan, tycka att hon är fin. Det värmer. Då vet man att all slit gett resultat. För visst tycker jag att hon är fin, men alla tycker ju att just deras hästar är finast. Så därför känns det skönt att höra att inte bara jag tycker ettan är fin. I morgon blir det ett lugnt pass och sen i helgen funderar jag om att ställa upp övningen vi idag hoppade så att jag kan träna mer på den här hemma. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Lundgren - Söndag 31 mars 18:03

Det måste ju nästan vara min mans fel att det kom närmare 35 cm snö i helgen. Han sålde sin skoter förra veckan och tog bort plogen på fyrhjulingen då han ansåg att skotersäsongen är över då allt bara blivit hårt och går ej att köra i och gården hade...

Av Fru Lundgren - Onsdag 20 mars 14:20

Inatt sov jag som ett barn. Minns knappt att jag la mig och så 8 timmar senare ringde min väckarklocka. Sjukt skönt att få sova en hel natt igen. Man inser först nu hur bortskämd man är att få sova mycket, då man inte fått sova som man brukar. Att va...

Av Fru Lundgren - Tisdag 19 mars 07:46

Varit hundvakt sen igår och det har gjort att man knappt sovit inatt då hunden saknat sina ägare och varit rastlös hela natten. Så man längtar nästan tills ikväll för då kan man sova en hel natt igen. Ont i ryggen har man också idag så denna dag börj...

Av Fru Lundgren - Måndag 18 mars 11:10

Har tvättat och ska nu starx dra fram dammsugaren igen och städa lite. Nu syns det att det är vår för schäfrarna håller på att släppa vinterpälsen och det syns inne. Man dammsugar varje dag och borstar hundarna och dagen efter så rullar det pälstussa...

Av Fru Lundgren - Onsdag 13 mars 21:17


På dagens promenad så såg vi 3 änder som simmade runt i bäcken. (Fick fundera vad de heter då jag alltid kallar dem för badankor. Haha) Men det heter änder. Men till funderingen då som jag fick är, kan inte dessa frysa då de simmar runt i vattnet som...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards