Direktlänk till inlägg 5 juni 2015

Kaos!

Av Fru Lundgren - 5 juni 2015 23:00

Det kom två tjejer idag från Piteå för att provrida Q då jag funderar om att dra ner på antalet hästar. Allt lät bra med dom men bara av att dom steg ut ur bilen och kom mot stallet så kände jag direkt 'nej!'. Jag berättade om Q och berättade hur han var, när jag köpte han, hur han låg i utbildning och att jag haft en kotknackare på han. Efter att ha berättat allt så frågar pappan i familjen 'hur kunde du ens tänka tanken att köpa en häst som du måste lägga ner så mycket tid till att fixa, det är ju sjukt att man ens köper en häst med så mycket fel?!' Jag höll på att tappa hakan. Vadå mycket fel? Alla hästar kan ju vara låsta i kroppen och behöva gå regelbundet hos kotknackare, precis som med oss människor. Så vad fan syftade han på?! Men jag bet ihop och tänkte att man ska ju inte döma folk. Dom ville se då jag red han och det gjorde jag. Red med mjuk hand och lite lösa tyglar som jag brukade och visade alla hans gångarter. Han kändes mjuk, avslappnad och grymt fin. Tjej nr1 hoppade upp. Och nu börjar kaoset. Här snackade vi inte om mjuka tygeltag och att hålla hästen i stabil, avslappnad och lugnt tempo. Händer upp i luften, hårda tygeltag (läs hårda slit och ryck i tygeln), flängridning och allmänt kaos. Påpekade flera gånger att hon INTE varken fick eller kunde slita han hårt i munnen. Fick som svar 'han går under lod och bär sig inte alls, han tappar ju bakbenen' ö.. Är det samma häst du red som jag nyss red??? Skulle inte tro det. Men det är ju klart. Enligt tjejerna så rider man så som dom gör då man rider klassisk ridning och alla hästar, låt mig citera ALLA hästar som är inridna på annat vis en klassisk ridning ÄR FELRIDNA! Kom ihåg det gott folk! Jag har sett klassisk ridning och inte fan var det då de dom bjöd på. Q var helt uppe i varv och tappade allt. Han bara sprang runt som en galning och dom drev och ryckte å slet och hade inte alls tydlig väg vart dom skulle. Varje gång dom passerade mig därnäst stod så stannade Q och var inte alls sugen att gå vidare, han började tillslut att backa och protestera då dom drev på han och jag såg förtvivlan i hans blick. Han fattade inte vad dom menade. Så fort han sänkte skallen och började arbeta rätt med bakbenen så slet dom upp skallen på han så hårt att hade han inte haft martingalen så hade dom fått hans skalle i deras skalle. Mitt hjärta grät och Q såg plågad ut. Stod och skrek flera gånger att dom måste ta tillbaka han lugnt och rida lugnt med mjuk hand, inte slita eller rycka sådär! Tror ni det gick hem? Nej, sen står dom och säger efter att dom ridit han, att deras häst dom har hemma lyssnar på minsta lilla tygeltag och skänkel, för hon är då så känslig jämfört med Q. Ö?! Jaha synd att ni tydligen inte red samma häst som jag gjorde. För Q är känslig och lyssnar bra på ryttaren om kemin stämmer. Jag bestämde då på plats att han inte ska säljas. Jag vill inte se hur förstörd han kommer vara efter att ha varit hos dom. Dom åkte hem igen och jag fällde en och annan tår och bad Q om förlåt för det han nyss varit med om. Bestämde där och då med min man, efter att tjejerna åkt, att skulle Q lämna mig så blir det att han får somna in! Då vet jag att han har det som bäst och INGEN kommer att rycka och slita i munnen på han.
Kastade ut han i hagen en stund och lät dom alla få lite hö. Sen kom Mia och Emelie så vi alla tre tog hästarna och gav oss ut på en skön tur i skogen. Berättade för dom vad som hänt tidigare under dagen med provridningen och dom kunde inte fatta hur och varför tjejerna red som dom gjorde. Varken Mia eller Emelie hade upplevt Q så som jag berättade. Så det är skönt att andra också ser han så som jag gör och ingen problemhäst eller en häst som är felriden.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Lundgren - Onsdag 20 mars 14:20

Inatt sov jag som ett barn. Minns knappt att jag la mig och så 8 timmar senare ringde min väckarklocka. Sjukt skönt att få sova en hel natt igen. Man inser först nu hur bortskämd man är att få sova mycket, då man inte fått sova som man brukar. Att va...

Av Fru Lundgren - Tisdag 19 mars 07:46

Varit hundvakt sen igår och det har gjort att man knappt sovit inatt då hunden saknat sina ägare och varit rastlös hela natten. Så man längtar nästan tills ikväll för då kan man sova en hel natt igen. Ont i ryggen har man också idag så denna dag börj...

Av Fru Lundgren - Måndag 18 mars 11:10

Har tvättat och ska nu starx dra fram dammsugaren igen och städa lite. Nu syns det att det är vår för schäfrarna håller på att släppa vinterpälsen och det syns inne. Man dammsugar varje dag och borstar hundarna och dagen efter så rullar det pälstussa...

Av Fru Lundgren - Onsdag 13 mars 21:17


På dagens promenad så såg vi 3 änder som simmade runt i bäcken. (Fick fundera vad de heter då jag alltid kallar dem för badankor. Haha) Men det heter änder. Men till funderingen då som jag fick är, kan inte dessa frysa då de simmar runt i vattnet som...

Av Fru Lundgren - Tisdag 12 mars 18:45

Idag då det endast var minstingen hemma då alla andra var på skola och förskola så passade jag och mannen på att gå en längre promenad idag med hundarna och minstingen. Vi fick även sällskap av min mamma som följde med och cyklade då hon har för ont ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Skapa flashcards