Alla inlägg den 10 augusti 2014

Av Fru Lundgren - 10 augusti 2014 23:19

Jag for ikväll till stallet för att rida Q. Han var verkligen hur fin som helst. Jag har legat på latsidan nu ett tag och mest ridit ut i skogen. Sen har hästarna fått ta det lugnt då det vissa dagar varit så grymt varmt att man vill dö. Men idag drog jag upp till ridbanan. Hoppade upp och han stod helt stilla tills jag vad han gå. Sen så skrittade han på helt långa tyglar upp till ridbanan UTAN att ens försöka stressa. Han var även lugnt på banan bortsätt från en hög brädor som var hästätande monster som bara väntade på att få äta upp han. Så där fick jag lirka lite men sen gav han sig. Han arbeta på grymt bra och fick han att hålla formen även då jag släppte lite på tyglarna. Han var först lite slö på mina skänklar men piggade upp han och fick han att även lyssna på dom. Tog även galopp på volt i båda varven utan problem och han hade inte ens problem att trava på stora volten i höger varv. Vilket han annars brukar ha. Han är verkligen som en helt ny häst. Man kan inte tro att var ett år sedan så var Q som en farbror. Han var seg och såg ut att alltid vara trött. Trodde aldrig han skulle kunna galoppera då han mer en gärna bara skrittade. Som om han var less på allt. Och nu säger jag inte att han hade det dåligt hos Hampus. För bättre hästälskare finns inte. Han bryr sig om sina hästar på ett sätt man oftast inte stöter på. Han är mån om sina hästar och han ansåg också att Q skulle få sluta på travet och bli ridhäst då Q inte tyckte trav var kul längre. Men var noga med att någon köpte Q som hade tid att lyssna på han och inte ställa allt för höga krav direkt på han. Så han är verkligen brydd om sina hästar. Efter att Q varit här tre månader blev han ju sparkad i skallen och vi trodde att detta var slutet. Men han visade att han var stark och 1 1/2 månad senare satt jag på han rygg igen. Träningen började då om och han kunde inte gå i höger varv på volten. Så vi tränade och tränade. Började longera och tillslut fattade han. Sen har han varit stressad vid ridning och har svårt att slappna av. Men har fixat hans rygg med kotknackare och nu bytt sadel och jag har en helt ny häst! Han är avslappnad och lugn. Så tänkt att en sadel, ryggfix och kärlek kan göra så mycket. Förra sommaren stod han och kollade då dom andra for i galopp genom hagen. Nu springer han ikapp dom och är mer vild en tam ibland. Är så kul att se han ha så mycket liv och bus. Han är inte längre den där gamla gubben som bara kollar på. Han nu en pigg och glad 10 åring som gärna galopperar två varv på betet och skuttar mer en unghästen.

Jag ångrar inte en dag att jag köpte Q. Och jag är evigt tacksam att jag fick köpa denna oslipade diamant av Hampus. Tusen tack.

Av Fru Lundgren - 10 augusti 2014 15:46

Ja jag blev väckt av min man som berättade att han, Max och farmor (min mans mamma) skulle ut på promenad med hundarna. Hade tänkt sova vidare men det blev mer eller mindre kaos där nere. Så jag steg upp och följde med.

Blev en härlig promenad. Fast vi inte alls gick i något högt tempo. Anser att man inte alltid behöver göra det. Bättre att ändå gå en promenad en att inte gå någon. Hade ju som just vaknat och var rädd att jag inte skulle orka gå. Men det gick ändå grymt bra och jag är så glad.
Kl 11:45 vinkade vi hejdå till farmor som då tog bussen och åkte hem.

Sen for vi hem och satte ut hästarna i betetshagen och sen åkte vi till stan och handlade lite hundfoder och jag köpte några tränginskläder som jag hittade på Ica maxi. Jag blev grymt kär i dom. Jag hade sen tidigare gått jackan av Mia. Det är ju ingen träningsjacka. Men det duger ändå att hålla mig varm om axlarna.

Så nu ska jag verkligen ta tag i tränandet och börja gå helst 1 timme per dag. Så både jag och hundarna får motion. Sen får Max friskt luft i lungorna då han åker med i vagnen. Ska sen försöka få med min man också.

Söta Max leker för fullt på golvet med sin lilla hund som han fick av morbror Kevin och Ida. Hunden går själv och Max bara älskar den.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards