Alla inlägg den 15 mars 2014

Av Fru Lundgren - 15 mars 2014 16:21

Om man kollar runt på var och varannan blogg så handlar det HELA tiden om detta med hur vi hanterar hästen.. Det är ju mer eller mindre en trend att bara rida hästarna med halsringar och vi som rider med bett, sadel, skydd/lindor och har täcken på hästyarna är ju mer eller mindre "djurplågare"! Många unga ryttare skaffar outbildade unghästar, lär dom stegra och göra konster men sen då? Har ni funderat att det ni lär hästarna kan fälla er? Visst ska hästen inte springa över mig som ägare/ledare men ibland kan jag tycka det blir för överdriftigt. Jag tränar inte NH med mina hästar. Men jag kräver att dom ska lyssna på det jag ber dom och dom vet vad dom får göra och inte göra. Jag har inte slagit in dom reglerna i dom. Utan med en fast hand och tydligt kroppspråk så förstår dom. Och på tal om NH så har det ju gått lite åt fel håll idag. NH i många öron/ögon är då ryttaren kan få hästen att stegra och köra konster. Men i grund och botten är NH inte gjort så. Det är att man ska leva så naturligt med hästen och på deras villkor. Visst jag har bett, sadel, skydd, täcken och saker på mina hästar. Men dom trivs ändå. Så ni som inte vill ha det på era hästar så kan ju sluta klaga på alla andra. Jag tyckera tt man själv ska få fävla vad man vill göra med sina hästar utan att någon "NH" personen ska komma och berätta vad som är rätt och fel. Jag har bland annat försökt ha mina hästar utan skor men det funkade inte. Så dom hard et nu och det funkar bra. Mina står på lösdrift och det trivs dom med.

Så till er alla som säger att hästen ska leva naturligt. Varför har ni då häst? Ni kan ju inte rida den då den ej är naturligt att hästen har någon på ryggen. Varför har ni hagar? vilda hästar springer ju runt fritt.. Varför står dom på box? Det är ju inte naturligt. Så snälla kasta inte sten i glashus och sopa era egna broar innan ni klagar på grannen!


Och nu alla som har tänkt kasta skit om detta jag skrivit.. Tänk om.. Har ni inget snällt att skriva så skriv inte! Jag har inte gjort något personligt påhopp utan skriver BARA så som jag tycker!

Av Fru Lundgren - 15 mars 2014 11:17

Jo en finns det hopp! Jag har fått behålla allt jag idag ätit och har inte spytt sen kl 19 igår. Så detta bådar bra. Misstänker matförgiftning då jag bara spydde fyra gånger igår och sen inget mer. Febern är typ nästan helt bort. Men blir ändå en lugn dag för mig då min kropp fortfarande är död och trött. Sov bort i stort sätt hela dagen igår och så gick jag upp till sängen vid 22 tiden. Vaknade sen 00:15 och låg klarvaken till 05:30. Så typiskt. Men men inget man kan göra något åt. Hoppas på mer sömn inatt istället. Ligger just nu i soffan och kollar då min man spelar något tv spel och Max ligger i vagnen och sover lunch. Han var så trött att han somnade direkt man la ner han i vagnen. Söta kotten.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Skapa flashcards